Hvad hedder dimsen? (havetraktor hjul)

Ved skift af dæk på min havetraktor er der forsvundet en dims :).
Dimsen er en aflang, firkantet stang af stål ca 4,5mm i bredden og 6cm lang.
Funktionen er at den låser mellem drivakslen og fælgen, så hjulet drejer med rundt, når motoren er tændt og traktoren i gear.

Jeg har overvejet bare at save den over, som sidder i hjulet på den anden side, men vil nu hellere købe en ny, men hva' faen hedder den, og hvor kan man købe den?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på pasfeder. Det er lagervare hos de fleste maskinværksteder hvis det ellers er europæisk standard, f.eks. DIN-norm.

Søren O
Hej Søren, det er tæt på, burde kunne virke. Er der et ord for en pasfeder, men som ikke er afrundet i enden? :D (prøver lige at fikse et billede)

Edit: Ah de hedder Form B. Klart. Fantastisk, jeg burde kunne finde en nu! :)
Du kan slibe enhver stykke jern til så den passer. F.eks. en 8 mm skrue. Den behøver ikek at passe så vældig godt når det bare er en plæneklipper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ahrrr Erik.
 Federen skal nu passe ret godt for på sigt ikke at ødelægge både aksel og fælg. Havde det været en remskive på en elmotor ville  det have været noget andet.

Søren O
Hvis du har et 46/130 blankt søm, så kan du bruge det, det måler 4,6 mm i firkanten.
Men en ny feder koster jo nok ikke alverden....


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
en ny fåes nok ved den lokale maskinhandler eller plæneklipper mand, for en 10er :)
kaldes også en kile i lægmands sprog 
Hej,

Jeg fik købt to pasfedere. 5 kr stykket, 50 kr i fragt :).
Da jeg ikke kunne finde passfeder med diameter 4.5mm (som min skydelær målte), købte jeg
1stk i 4x4 x50 (type A)
1stk i 5x5 x50 (type A)

og tænkte at mit måleudstyr, nok ikke var præcist.
Det viser sig så at 4x4 er for lille, og 5x5 er for stor (sammenligner jeg 5x5 med originalen, så er den ca. 1 mm større).

Så tænkte jeg om det kan have noget med typen at gøre. Type A vs Type B. Det ligner at begge kommer i 5mm (men ikke noget 4mm og 5mm), men kan der alligevel være en forskel på størrelsen, mellem de to typer, selvom de heder 5mm?

Det er part 77 her, men kan ikke finde specifikationer
https://www.ransomspares.co.uk/diagram/husqvarna/ride-on-mowers/852041/lth151%20helth151a%20(954170202)/

Fås også her, nu har jeg bare lyst til at forstå, hvorfor dem jeg har købt, ikke passer! :)
https://www.japgmowers.co.uk/wheel-shaft-key-husqvarna-ride-on-mower-part-532123583-532-12-35-83-532124928-16321-p.asp
Pasfederen er nok i tommer, eller din notgang er slidt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis