BE og C kørekort

Jeg har kørekort i kategori B, C og D, alt taget sidst i 80'erne.
Jeg bruger ikke C og D, og har derfor ikke føreruddannelsen.
Behøver jeg kørekort til lille hænger, altså et BE-kørekort, for at køre person biler med anhænger, der samlet set vejer mere end 3.500 kg, når jeg har C-kort?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://politi.dk/faerdsel/faerdselsregler/koersel-med-paahaeng

 

Tak for hjælpen, men har været der. Og også på
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/anhaenger-og-trailer
Selv når man kigger i lovgrundlaget synes jeg ikke der er svar:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/312

Jeg forstår, at der er særlige regler for, hvad jeg må trække, fordi mit kørekort til B, C og D er fra før 2009.
Jeg forstår også, at mit C-kørekort gør, at jeg må føre lastbil med en hænger på ikke over 750 kg totalvægt.

Men jeg kan stadig ikke se, om jeg må køre personbil og hænger med en samlet vogntogsvægt over 3.500 kg?
Mikkel T skrev den 20-06-2020 11:02:47

Jeg har kørekort i kategori B, C og D, alt taget sidst i 80'erne.
Jeg bruger ikke C og D, og har derfor ikke føreruddannelsen.
Behøver jeg kørekort til lille hænger, altså et BE-kørekort, for at køre person biler med anhænger, der samlet set vejer mere end 3.500 kg, når jeg har C-kort?

  C er til lastbil, og D til bus

Du skal have noget med et E, for at køre med almindelig bil, og trailer hvis det overstiger 3500 kg.
Så havde du haft kørekort til lastbil med anhænger, måtte du gerne.

Dog må du altid køre med en 750 kg trailer, hvis din bil er godkendt til at trække min. 750 kg.
Så har du en bil med 3500 kg totalvægt, og den må trække min. 750 kg trailer, må du køre med almindelig B kort
Ifølge FDM trailer beregner L I N K FDM

Vi prøver igen, i morgen --
Du har kort fra før 2009.
De "almindelige" anhænger regler gælder for dig, da du ikke har hhv CE eller DE kort, hvorfor du "kun" må have 3500+750kg eller faktisk + faktisk=max 3500kg, forudsat bilen må trække så mange kilo.
Der ud over, må du gerne trække f.eks. en 2T trailer, så længe den faktiske vægt ikke overstiger hvad bilen må trække, og du ikke har total vægt på mere end 3500kg

 

Tag dog et BE kørekort - det koster ca. 4000,- + køreprøvegebyr..
- så er du sikker på ikke at rende ind i en smålig politimand, der skal hævde sig, efter at være jordet af en flok 2g'er i Gellerup.. (det @Steensen skriver er korrekt.. men det er ikke alle politifolk enige i.. - og gider du bruge tid på en tur i retten, for at vinde?)
Det er ikke retfærdigt - nej.. men sådan som det forholder sig
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
He he tror nu at politimanden godt kender reglerne og jeg kan ikke forestille mig nogen der er blevet tvunget til at gå rettens vej bare fordi “en smålig politimand“ ikke er enig med den lovgivende magt.  

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 21-06-2020 19:33:47

He he tror nu at politimanden godt kender reglerne og jeg kan ikke forestille mig nogen der er blevet tvunget til at gå rettens vej bare fordi “en smålig politimand“ ikke er enig med den lovgivende magt.  

 Ok - men det er nu faktisk korrekt.. så læg dig bare ned, og klap dig på maven af grin.. indtil du selv står der..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil selvfølgelig tage kortet, hvis jeg får brug for det. Stod blot i situationen for nylig, netop med en 2T trailer, og undrede mig.
Troede faktisk, at mit C-kort kunne gøre det.
Jeg kan jo blot lade være med at fylde traileren op, hvis situationen skulle opstå igen. Det er til gengæld en lidt underlig regel, for det betyder jo, at politimanden og jeg skal på en vægt, for at afgøre spørgsmålet, og det kan blive svært på en søndag, som typisk er der, jeg kører med trailer.
Det er din pligt ikke at køre med overvægt. Bliver politimanden mistænksom, er der masser af brovægte der kan veje dig, og politiets tungvogncentre har mobile vægte med i bagagerummet, så du kan aldrig føle dig sikker.
Et "c" kørekort uden tilhørende "e" kørekort er "kun et halvt kørekort". Er man i gang, så få da taget til hænger samtidig.

Søren O
Men at skulle vente på en mobil vægt bliver transporteret til stedet eller følges hen til en brovægt af politiet? Så er det da nemmere bare at tage E-kortet..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis