1 eller 2-strengsanlæg

Hej alle.
I vores "nye" hus er der fjernvarm og i Energimærke står at huset er med 2-strengsanlæg men min nabo - der kender huset næsten siden 1966 (byggeår) - mener bestemt det er med 1-strengsanlæg.
Radiatorerne er i hvert fald med 2-strengsventiler (lille).
Kan man se ud fra fjernvarmsanlægget om det er 1 eller 2-strengsanlæg?
Jeg skal nemlig opsætte en ny radiator i et værelse hvor der ikke ligger varmerør i gulvet og derfor skal rørene flyttes fra et andet værelse som ligger ved siden af, fra en eksisterende radiatorrør.

På forhånd tak!

Hej alle. I vores "nye" hus er der fjernvarm og i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget kan du afkøle dit fjernvarmevand i fyringsperioden? Et-strengsanlæg har typisk dårlig afkøling - mange gange skal der betales strafafgift.
Du kunne også prøve at lukke op for varmeforsyningen - gerne 50fremløbstemperatur. Hvis der inden for få minutter er varmt returvand tilbage til din varmeveksler, så tyde det også på et et-strengs anlæg.

Søren O
Fremløb 70 C og returløb 46 C siden vi bor her, den 1.2.2020.Pga denne høje returtemperatur kontaktede jeg med fjernvarme og de sendte en håndværker som skruede lidt på en af de "knapper" (jeg var desværre ikke hjemme).

Men det vigtigste spørgsmål er om hvis det er etstrengs, skal der føres rørene videre til den nye radiator fra strengen (under gulvet) eller vil det også virke sådan hvis rørene føres videre fra en anden radiators frem- og returløbsrør (over gulvet)?
AWolf skrev den 19-06-2020 12:36:33

Tak! Det er desværre svært at se nu, hvor der ikke er så kold udenfor... Skal man så tage gulvet op? :-D

 Åben alle vinduer og fuld knald på alle radiatorene (åben termostaterne max.) sent i aften/nat, så burde du kunne konstatere anlægstypen. 

46o på returvandet kunne godt tyde på at det er et-strengsanlæg. Så skal du være glad for at du har 70o i fremløbet. Ellers ville du have haft endnu dårligere afkøling.
En sikker måde at konstatere om det er et-strengs anlæg er at måle trykker i frem- og returløb. Det vil normslt være ret besværligt at udføre, men sammenlignet med at hugge gulv op, så vil det dog være lettere. Afmonter den ene radiator, og sæt et manometer på både frem- og returløbet til radiatoren. Så skal der fyldes vand på anlægget igen, og manometrene aflæses. Så skal cirkulationspumpen startes på "middel tryk". Hvis du så kan aflæse en trykforskel på ca. 0,2 bar, er det to-kreds. Er der kun minimal trykforskel er det et-kreds.
At tilkoble en ekstra radiator på et-kreds anlæg kan godt være problematisk, da der er minimal trykforskel. Kobler du parallelt over en anden radiator, er der måske ikke cirkulation nok til begge radiatorer.

Søren O
Jeg sender hermed to billeder! På forhånd tak! 
Det ligger under gulvet.
AWolf skrev den 20-06-2020 21:39:26

Jeg sender hermed to billeder! På forhånd tak! 

 At fordi der sidder enten den ene eller anden slags radiatorventil er jo ikke altid afgørende for om du har 1- eller 2-streng anlæg.   Men nu du har brækket gulvet op og formodenlig konstatere der kun er et rør, har du sikkert 1-streng anlæg.   

Billedet viser et T-stykke, hvor røret i venstre side er tyndere end resten. Det kunne godt indikere, at du har et enstrengssystem. Det er almindeligt, at lave røret mellem til- og afgang er i en mindre dimension for at skabe et differenstryk, så der løber vand gennem radiatoren.

fase
Tak for alle de har svaret! Det ser sådan ud at det er 1-strengssystem... så bliver det nemmere at opsætte en el-radiator end tage gulvet op og fører rørene fra strangen igennem væggen til det næste værelse...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis