1 eller 2-strengsanlæg

Hej alle.
I vores "nye" hus er der fjernvarm og i Energimærke står at huset er med 2-strengsanlæg men min nabo - der kender huset næsten siden 1966 (byggeår) - mener bestemt det er med 1-strengsanlæg.
Radiatorerne er i hvert fald med 2-strengsventiler (lille).
Kan man se ud fra fjernvarmsanlægget om det er 1 eller 2-strengsanlæg?
Jeg skal nemlig opsætte en ny radiator i et værelse hvor der ikke ligger varmerør i gulvet og derfor skal rørene flyttes fra et andet værelse som ligger ved siden af, fra en eksisterende radiatorrør.

På forhånd tak!

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den sidste radiator på strengen ligeså varm som den første radiator på strengen, har du højest sandsynlig 2-streng anlæg. 
Når du skal etablere en ny radiator i et andet værelse, skal du vel have noget af gulvet op. Hvis der er et rør mellem til og afgang på radiatoren, er det et enstrengssystem. Ellers er det tostrengssystem. I 1966 mener jeg, man lavede tostrengssystem.

fase
Der er desværre ingen rør under gulvet fordi det er en tilbygning hvor rørene ligger lige der hvor tilbygningen starter. Gulvet blev skiftet på et tidspunkt, og der blev lagt klinkegulv og rørene blev "proppet". De kunne jeg finde med termisk kamera. Så planen er at rørene til den nye radiator skal føres fra en eksisterende radiator fra et andet værelse (og skjules mha. Gabotherm paneler)
Efter at have søgt på Gaboterm paneler viser det sig at rørene skal føres over gulvet langs væggen. Hvordan er rørføringen ved den radiator, som du vil tage rørføringen til den ny radiator fra. Skjult i gulvet eller synlig. Har du ikke et billede af det?

fase
Annonce
Skjult i gulvet. Der kan ikke ses om det er med 1 eller 2 strengsystem. 
Jeg er næsten sikker på at man i 1966 lavede det med tostrengssystem. Ellers sker der ikke andet end, at du har fået en større radiator set fra varmesystemets side, og at det fortsætter med at virke.

fase
Fra 68 og frem har jeg da set nybyggeri lavet med en-streng. = billigt

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Men så hvordan kan man se om det er den én eller den anden? Gulv op? 
Du behøver kun at hugge gulvet op ved et ene af rørene for at se om det er et en- eller tostrengssysten. Hvis der er et T stykke, hvor den ene del peger hen mod det andet rør på radiatoren er det sandsynligvis et enstrengssysten. Ellers er det et tostrengssystem. Har du et bræddegulv, så tage et brædt op. Og så kan du næsten ligeså godt  fortsætte ned rør under gulvet til den næste radiator.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis