Installationsrør i fugadåser

Hej folkens
Jeg skal igang med at trække noget netværkskabel og højtaler rundt i hytten og er i den forbindelse blevet anbefalet at trække stive installationsrør og IKKE flexrør,, men hvordan afsluttes de rør i en almindelig fugadåse ? De er jo ikke bare lige at bøje. Nogle fif eller billeder ?
Hej folkens Jeg skal igang med at trække noget... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal mures ind i væggen, burde der ikke være noget problem med at bruge flexrør.
Problemet med flexrør er hvis det ligger løst. Så kan det være meget svært at trække igennem det.
Hvis du vælger flexrør, så køb noget ordenligt. Det nede fra Harald Nyborg er noget skrammel.
Tak for alle de gode indputs, jeg skulle selvfølgelig have nævnt at det ikke skal rilles ind i en mur men laves i et træ skellet hvor der er 60cm mellem reglarne, det er derfor jeg gerne vil bruge stiv rør da jeg godt er klar over at flexrør bliver noget møg der.. men måden med at de sidste 8-12cm laves i flexrør er da meget godt hvis min bukke evner ikke er for kompetente :) men jeg prøver lige at bukke først ☺️
Selvfølgelig kan du bruge flexrør mellem reglerne, hvad skulle forhindre dig i det. Som det før er skrevet, er det ikke sådan lige at bukke stive rør, som desuden er vanskelige at få ind i gennem forborede huller i træet. Hvis du vil være sikker på kunne trække ledninger /kabler i rørene, gør du det, at du trækker ledningerne/kablerne i inden beklædningen sættes på. Det giver dig mulighed for at kunne følge ledningernes vej gennem røret og hjælpe dem på vej.

fase
S. Fabrin skrev den 19-06-2020 14:02:58

Selvfølgelig kan du bruge flexrør mellem reglerne, hvad skulle forhindre dig i det. Som det før er skrevet, er det ikke sådan lige at bukke stive rør, som desuden er vanskelige at få ind i gennem forborede huller i træet. Hvis du vil være sikker på kunne trække ledninger /kabler i rørene, gør du det, at du trækker ledningerne/kablerne i inden beklædningen sættes på. Det giver dig mulighed for at kunne følge ledningernes vej gennem røret og hjælpe dem på vej.

 Jeg syntes bare at have erfaring med at 60 cm mellem fastgøringspunkter i flexrør gør at det er meget levende når søgeren sendes igennem og ledningerne skal trækkes ? Også selvom der bruges rør som hjælper på friktionen og tilsvarende søgefjeder

Og husk at lægge en træksnor i , så er  det lettere at udvide med flere kabler i fremtiden.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 19-06-2020 14:56:04

Og husk at lægge en træksnor i , så er  det lettere at udvide med flere kabler i fremtiden.......

 God pointe :)

Netværkskabler er ikke voldsomt vanskelige at trække gennem flexrør, selv hvis de ligger løst. Det er først værre, hvis man skal have mange stive enkeltledere igennem.
Og så gentager jeg lige. Brug ikke de billige rør fra harald og fix. Er det ordentlige flexrør så kan man sagtens trække i selv om de går igennem forskalling. Man skal have dem fæstnet i eller ved dåsen, og trække dem stramt an.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis