Installationsrør i fugadåser

Hej folkens
Jeg skal igang med at trække noget netværkskabel og højtaler rundt i hytten og er i den forbindelse blevet anbefalet at trække stive installationsrør og IKKE flexrør,, men hvordan afsluttes de rør i en almindelig fugadåse ? De er jo ikke bare lige at bøje. Nogle fif eller billeder ?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørerne behøver  ikke at gå  i dåserne , da det er svagstrøm .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Søren O skrev den 19-06-2020 06:29:00

Du kan købe en "bukkefjeder" til dine installationsrør - koster ikke alverden. Så kan du selv lave bøjninger. Du kan også købe færdige bøjninger, som så skal samles med rør med en poluconmuffe.

Sådan en bukkefjeder hvordan fungere den ? Jeg forestiller med noget med man kommer den ind i røret, varmer røret let med en Varmepistol og så bukker ? Eller er det en anden metode ? Selvom røret grundet en svagstrøms installation ikke behøves gå ind i dåsen vil jeg gerne lave det ordentlig med en god afslutning hvis der en dag skal noget nyt igennem 

Du kan eventuelt bruge et stykke kabel i røret i stedet for en fjeder men det skal fylde røret helt ud.

Der hvor fjederen er i røret kan man. Bøje det kræver lidt føling med hvor meget du kan bukke røret, så start med at prøve dig frem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 19-06-2020 08:32:47

Du kan eventuelt bruge et stykke kabel i røret i stedet for en fjeder men det skal fylde røret helt ud.

Der hvor fjederen er i røret kan man. Bøje det kræver lidt føling med hvor meget du kan bukke røret, så start med at prøve dig frem.

 Super, jeg takker :)

Annonce
Bukkefjederen fungerer på den måde, at du skubber fjeren ind i røret og bruger tommelfingeren (altså den der sidder yderst på hånden  ) som det inderste i buen. Med den anden hånd holder du fast i røret. Du bruger hånden til at bukke røret med. Buk en lille smule ad gangen ved at flytte tommelfingeren en smule og buk videre. Lav endelig ie for små buer, når du bukker røret. Du skal selvfølgelig have en snor eller et stykke ledning i øjet på bukkefjederen, så du kan trække den ud igen. Lav nu ikke for skarpe bøjninger. I øvrigt vil jeg anbefale at bruge korrugere rør/rillerør, når du ikke er øvet i at tilpasse stive rør. Det kræver øvelse at bruge en bukkefjeder. Så gå i gang med rillerør. KarlSmarts råd ser du lige bort fra. Selvfølgelig skal røret ind i dåsen. Der er  mulighed for at fjerne materiale i dåsen, så der kan afsluttes et rør i dåsen. Kik lidt på dåsen.

fase
Glem alt om at begynde at bukke rør , det er ikke bare lige , hvis du absolut vil have røret afsluttet i dåsen , så kan du afslutte det stive rør med et lille stykke rillerør som let kan afsluttet i dåsen , men det kræver en muffe .
Det er ganske normalt at rørførte svagstrømskabler føres i rør som afsluttes ca 5 cm fra samledåsen .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Selvfølgelig kan 16 mm stive rør afsluttes i dåsen. Rillerør og stive rør har samme udvendige diameter. Man kan da ikke afslutte et rør 5 cm. fra en dåse, der skal mures inde. Det er noget helt andet, hvis det var en synlig installation. 

fase
OK ......jeg havde den antagelse at det var en form af synlig installation ................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Så svært er det nu heller ikke at bukke et 16 mm elektriker rør.. Øv dig et par gange inden du laver de rigtige. Som der siges, så start med små buk og buk ud af med tommelfingeren. Buen gerne som en dessert tallerken / kaffe underkop. Afslutning til dåse plejer jeg at gøre med de grå flex rør 8 - 12 cm op til det faste rør. Koster godt nok en muffe men når rører skal sættes i forfra dåsen er det meget nemmere end at få det stive før ned i, og det korte stykke betyder ikke noget for trækning af kabler.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis