Vvb med elpatron i top Og bund

Jeg har søgt og ikke fundet, men måske der herinde er nogen der med viden.
Vvb med to elpatron er. En i top for boost af temp når varme kun leveres af varmepumpe (som står i den anden ende af huset), og en i bund, som bruges når solceller levere strøm og varmefordelingsanlæg er frakoblet (sommermode). 

Jeg kan alt - når det lykkes.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I en varmtvandsbeholder vil der være en lagdeling af varmt og koldt vand. Hvis du f.eks. har en varmtvandsbeholder på  100 l, og tapper 30 l, vil du stadigvæk have varmt vand i toppen af beholderen, og det kolde vand vil være i bunden.
Elpatronen i toppen af beholderen sikrer at du har varmt vand klar til brug. Elpatronen i bunden varmer kun delvis op, afhængig af hvor meget el der kommer fra solpanelerne. Kommer der meget el fra elpanelerne, vil elpatronen i bunden kunne klare hele opvarmningen, og du vil have masser af varmt vand.
Elpatronen i toppen kan kun opvarme vandet i toppen af varmtvandsbeholderen.

Søren O
Undskyld for jeg ved det ikke, men bliver nysgerrig. Hvordan kan din vvb vide at der er solstrøm til stede. Bruger elopvarmning om sommeren, men det er jo tilfældigt om solen skinner når vvb tænder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas@
Det er netop det smarte med 2 elpatroner. Elpatronen i toppen tilsluttes det almindelige elnet, og sikrer at der altid er varmt vand, mens  elpatronen i bunden af vandvarmeren tilsluttes elpanelerne.

Søren O
Søren O - det er klart det med lagdelingen, og at det varmeste vand vil søge til toppen af beholderen. Men hvilken (standard)beholder skal man købe, for at kunne indsætte en elpatron i henholdsvis top og bund. Og der skal stadig være plads til en spiral i bunden, så varmefordelingsanlægget også kan tilkobles. VVS-Eksperten kender ingen (spurgt per tlf dd.).

kovas - jeg kender ikke den specifikke teknik, men mon ikke det er forholdsvis nemt, at få noget data ud af inverteren?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg kender ikke nogen beholder der kan klare opgaven, men det samme kan opnåes ved at sætte en f.eks. 60 l elvandvarmer i serie med en combivandbarmer med både elpatron og varmespiral. Så skal vandet først opvarmes i combibeholderen, og ledes videre genbem elvandvarmeren. Elvandvarmeren sikrer at der altid er varmt vand. En lidt mere enkel løsning, men også med ulemper.

Søren O
Annonce
rce0852 skrev den 18-06-2020 20:10:37

kovas - jeg kender ikke den specifikke teknik, men mon ikke det er forholdsvis nemt, at få noget data ud af inverteren?

 Nå ok jeg håbede bare at du havde en konkret løsning. Nej jeg kan ikke få relevant data ud af min inverter. Måske ved at tilkøbe noget, men ved det ikke. Jeg formode at du også er ude efter en løsning så vi kan undgå at sælge strømmen. Problemet er bare at løsningen nemt bliver dyrere end gevindsten.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas - vi bruger vel 4 - 6 tons træpiller i sommerperioden (fordi vi er nødt til at fyre for gråspurvene - bogstaveligt, russisk temperaturstyring - for at få varmt vand i den yderste vvb), til varmt brugsvand til 5 (potentielt 11) unge mennesker og ~2 personaler. Der er solcelle anlæg med 80 paneler på taget og ikke mindre end to invertere. Så der må være noget at gøre. Men klart, der skal være økonomi i det, og det skal være praktisk og forholdsvist enkelt.

PS: Jeg tror ikke det er en store opgave, at detektere hvornår solcelleanlægget laver strøm

Jeg kan alt - når det lykkes.
Det der rent faktisk skal detekteres er om man sælger strøm. Altså om solceller producerer mere end der forbruges i huset ellers. Dert er vel ude ved elmåler det signal skal hentes.
I får sikkert en afregning hver måned med antal solgte KWh så det er jo det tal du skal have reduceret. Vi starter vaskemaskine og opvaskemaskine med forsinkelse så den ene varmer op omkring kl. 1100 og den anden omkring kl. 1300. Så håber vi der er solstrøm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand - ja, det kan godt være det er at gå over åen efter vand, i stedet for bare at lave noget varmt vand på el om sommeren, og evt montere et ur der blokere for strømforbrug udenfor tidsrum med potentiel solskin. Men hvis man ikke prøver at dykke lidt ned i mulighederne, så bliver man ihvertfald ikke klogere. Det ender nok i en helt simpel løsning med to (ens) vvb tilsluttet centralvarme med elpatron i toppen - fx Metro combi 160 liter type 2685 c1. Men det koster alligevel ~33.000 + moms + el-arbejde (for to), så derfor synes jeg det er lidt vigtigt at sondere terænnet, så vi ikke montere noget hvor vi ikke kan udnyttet installerede solceller og fremtidig varmepumpe.

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis