Spartling inden filt. Hvor pænt?

Jeg forstår at spartelspor og huller skal rettes helt ud på en væg inde opsætning af filt, men hvor plan skal væggen være? Hvis jeg sætter en 2 meter lodestok henover væggen kan den godt bule/(fordybe sig) lidt nogen steder fx 3-5 mm over et stykke på 80 cm. Vi snakker ikke decideret synlige buler men kun noget man ligger mærke til hvis man bruger lodestokken og fladen føles desuden også glat over hele området. Er det OK i forhold til opsætning af filt? Det er vel i realiteten ikke muligt at få en gammel pudset væg plan som en gipsplade over et større areal, lad os sige 4-5 kvm.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder ikke noget om den ikke er helt plan som en gipsplade. 3-5 mm over et stykke på 80 cm vil man ikke bemærke.

Jeg bor selv i et ældre hus. Man kan ikke se at vægene ikke er helt plane. Flere steder er de mere bulede end det du beskriver, uden at man bemærker det i hverdagen.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Filten i sig selv skjuler intet, så det underlag du sætter den op på er det du kommer til at se på  
Da jeg lavede vores første sal, var der enkelte smuttere, som du beskriver. De virker fine nok når man kører en hånd over dem, men tjek dem ved at sætte en lampe op og lade den lyse "skævt" på væggen, gerne fra flere vinkler.
Mange gange kan lys afsløre buler/dale mere end dine hænder kan.

Det samme gælder revner i filten... lad være med som jeg at tro at maling lige kan dække en smutter, for du bliver ved at se det...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mønstret tapet eller mat vægmaling skjuler mange ujævnheder.   
Jeg regner med at male med en flutex 5 så den er vel temmelig mat. Det jeg beskriver er ikke lunker eller sjask med spartelmassen, fx spor efter selve spartelværktøjet, men blot bredere ujævnheder over længere overflader efter slibning. 
Den type ujævnhedder du beskriver vil man formentlig ikke kunne se, en prof maler spartler jo heller ikke f.eks. en gipsvæg lige, der er også "buler" f.eks. over samlingerne, de er bare så bløde at man ikke ser dem.
Annonce
Lysindfald er afgørende for, hvorvidt det er godt nok eller ej.
Hvis du i løbet af dagen har direkte sollys, der skinner på langs af væggen, så vil du i den grad blive ked af buler på væggen. Alt kan ses.
Hvis der derimod ikke er sol langs væggen eller skidt placerede lamper. Så vil du aldrig lægge mærke til det.
Vi har problemet periodisk mellem kl 12-13, når solen står lavt. Det ligner amatørspartel arbejde.
Men under "normale" lysforhold er det perfekt. 
Uregelmæssigheder i underlaget vil kunne ses når man har malet og der er lys langsgående ad væggen. Hvis man alligevel er i gang kan man let rette det lidt op inden man går i gang med filt.

Marker et ca omrids af lunkerne med en loddestok og blyant, træk lidt spartel på indenfor markeringen. Efter let afslibning er det nemt at kontrollere om man har fået området ud i niveau med resten af væggen, ellers kan man gentage processen. Blyantstregerne forsvinder bag filt og maling.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også