Volvo penta lavt olietryk, reparation? ny motor? gøre ingenting?

Jeg er den glade ejer af en Winga 30 motorbåd. den er monteret med en volvo penta TAMD 31A fra 1997 har gået 1200 timer 120 hk. jeg oplever følgende fejl: når jeg sejler normalt 5-6 knob ved 2500-3000 rpm=ingen problemer. giver jeg den fuld gas i lidt længere tid 10 min+ og stiller den tilbage i tomgang får jeg for lavt olietryk og alarmen lyder (jeg kan få alarmen til at slukke igen ved at give den lidt gas) denne fejl kan skyldes alt muligt men jeg har læst på et svensk volvo forum at rigtig mange oplever det samme og at der er en general fejl med olietryk-retur-ventilen. nogle vælger at ignorere det andre skifter olie pumpen.

jeg ved godt at der ikke findes et rigtigt svar men jeg har lige brug for andres mening end min kones:)

mulighed 1: jeg for oliepumpen skiftet. motor skal ud af båden og pumpen koster 7800.- ialt ca 20000.-
det er 80% sikkert at det ville løse problemet men hvad med de sidste 20% hvis det nu er en slidt krumtap. slidte lejer andre utætheder? så har jeg brugt 20000.- på ingenting. og selv om det virker er det jo også mange penge at bruge på en 23 år gammel motor hvor generator, pumpe, manifold osv. jo kan give op inden for 5 minutter til 10 år?.

mulighed 2. jeg sejler stille og roligt ved 5-6 knop og holder øje med olietrykket (der aldrig driller ved normal drift) det kan jo ikke betale sig at give fuld gas alligevel da jeg bare laver en kæmpe hækbølge, brænder diesel af og kun øger farten til 8-9 knob. så stille drift indtil motoren stiller træskoene. inden for 5 minutter til 10 år?.

mulighed 3. installere en ny motor jeg har fået et tilbud på en vetus 43 HK vil mene at det er nok til en gammel 30 fods båd. pris ca. 80000-90000 alt efter hvor meget jeg selv laver.. motorfundament, søventiler, fjernelse af kølkølingen osv.

jeg har ikke en løsning jeg hælder mere til end en anden...

hvad vil du gøre?

bonus info. motoren går rigtigt godt, ingen røg, vibrationer og den starter ved første omdrejning (kører som ny) selve båden er fra 1977 og er meget velholdt! ny kaleche, ny vægbeklædning nyt toilet med holding tank osv. så den kan godt bære en ny motor.. ok det blev et lidt langt indlæg, men det er vel vigtige overvejelser for alle bådejere (hvornår skifter man motoren?)


der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe al normal drift er så problemfri, som du beskriver, kan du vist trygt bruge mulighed 2. Bryder fruen sig ikke om alarmen, så lad være med at gå brat ned i tomgang fra fuld gas. Tag i stedet lidt langsomt farten af maskineriet.


Finnband
Har du en olietryksmåler monteret?
Det kunne jo være interessant at vide hvor langt olietrykket går ned.
Og om din olietryksalarm, giver alarm i "utide"
Er motoren sø, eller ferskvandkølet, og hvordan ligger driftstemperaturen.
Hvilken motorolie bruger du, et skift til en anden type kunne måske hjælpe.

Vi prøver igen, i morgen --
jo der er olietryksmåler, if. manualen skal trykket ligge på 1,5-2 bar ved tomgang og 4-6 bar ved drift. når alarmen går ligger trykket på 1-1,5 bar. temperaturen ligger altid på 85 grader når motoren er varm uanset om jeg sejler normalt eller ved fuld skrue. olien er er den volvo anbefaler jeg mener at den hedder noget med VP3 15W40. måske jeg skulle prøve med en lidt tykkere olie 15w50 ét er hvad volvo anbefaler til en ny motor, et andet er hvad der er bedst til en ældre motor, det kan godt være at det er et skråplan at bevæge sig væk fra anbefalingerne? jeg kunne også hæve tomgangen lidt, men så vil den nok gå lidt hårdt i gear? og den er ferskvandskølet... 

der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)
Når du bruger 15W-40 olie er der nok ikke så meget at hente, ved at bruge en anden olie, det var mere hvis du havde brugt en tyndere olie.

Jeg ved ikke om det vil give noget, men du kunne jo forsøge med en lidt "koldere" termostat.


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis ikke trykket bevæger sig under 1 bar, så ville jeg nok ikke gøre noget ved det.
det er meget normalt atolietrykket bliver lavt efter høj belastning. Kunne tyde på at olien bliver lidt varmere end det burde, er der monteret oliekøler?

Ellers ville jeg nok skifte pumpe, men ville nok gøre det selv. Det er usandsynligt at din krumtap og knast er så slidt, at det er dem der giver problemet. Især når du har et godt olietryk ellers
Annonce
jeg var på vandet igår, og prøvede lige at fremprovokere fejlen, jeg kørte motoren semi hårdt. og så at alarmen allerede gik ved 2 bar. det hænger jo slet ikke sammen med det fabrikanten skriver med tomgang på 1,5-2 bar. jeg har undersøgt at olietrykmåleren har to kredsløb, alarm der skal gå ved 0,8 bar og en udgang til giveren (viseren) så nu har jeg besluttet at skifte olietryksmåleren det er da et billigt fix uanset om det virker eller ej. men jag kan ikke finde ud af hvor den er monteret. de tegninger jeg har med pile beskriver ikke placeringen af olietrykmåleren og jeg kan ikke finde den visuelt. er der nogle der kan hjælpe her, gerne et billede eller tegning...på forhånd tak. 

der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)
måske den kan udpeges på dette billede, ikke det bedste men det var hvad jeg havde...

der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)
Olietryksensoren er nr. 12
https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-30-19245.aspx

Finnband
en ny trykføler og problemet er væk:) det var dælme godt at jeg ikke brugte 18000.- på optagning oliepumpe etc. !! tak for de gode svar

der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis