Jeg er den glade ejer af en Winga 30 motorbåd. den er monteret med en volvo penta TAMD 31A fra 1997 har gået 1200 timer 120 hk. jeg oplever følgende fejl: når jeg sejler normalt 5-6 knob ved 2500-3000 rpm=ingen problemer. giver jeg den fuld gas i lidt længere tid 10 min+ og stiller den tilbage i tomgang får jeg for lavt olietryk og alarmen lyder (jeg kan få alarmen til at slukke igen ved at give den lidt gas) denne fejl kan skyldes alt muligt men jeg har læst på et svensk volvo forum at rigtig mange oplever det samme og at der er en general fejl med olietryk-retur-ventilen. nogle vælger at ignorere det andre skifter olie pumpen.
jeg ved godt at der ikke findes et rigtigt svar men jeg har lige brug for andres mening end min kones:)
mulighed 1: jeg for oliepumpen skiftet. motor skal ud af båden og pumpen koster 7800.- ialt ca 20000.-
det er 80% sikkert at det ville løse problemet men hvad med de sidste 20% hvis det nu er en slidt krumtap. slidte lejer andre utætheder? så har jeg brugt 20000.- på ingenting. og selv om det virker er det jo også mange penge at bruge på en 23 år gammel motor hvor generator, pumpe, manifold osv. jo kan give op inden for 5 minutter til 10 år?.
mulighed 2. jeg sejler stille og roligt ved 5-6 knop og holder øje med olietrykket (der aldrig driller ved normal drift) det kan jo ikke betale sig at give fuld gas alligevel da jeg bare laver en kæmpe hækbølge, brænder diesel af og kun øger farten til 8-9 knob. så stille drift indtil motoren stiller træskoene. inden for 5 minutter til 10 år?.
mulighed 3. installere en ny motor jeg har fået et tilbud på en vetus 43 HK vil mene at det er nok til en gammel 30 fods båd. pris ca. 80000-90000 alt efter hvor meget jeg selv laver.. motorfundament, søventiler, fjernelse af kølkølingen osv.
jeg har ikke en løsning jeg hælder mere til end en anden...
hvad vil du gøre?
bonus info. motoren går rigtigt godt, ingen røg, vibrationer og den starter ved første omdrejning (kører som ny) selve båden er fra 1977 og er meget velholdt! ny kaleche, ny vægbeklædning nyt toilet med holding tank osv. så den kan godt bære en ny motor.. ok det blev et lidt langt indlæg, men det er vel vigtige overvejelser for alle bådejere (hvornår skifter man motoren?)
der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)