Nyt el

Hej

Jeg skal have renoveret mit hus fra 1923 og skal i den forbindelse have lagt nyt el. Mit spg er hvad man skal tænke på når man planlægger nyt el - hvor mange kontakter per rum, Smart el (e.g. IHC),...? er der nogle gode råd eller erfaringer ift hvad man skal overveje?

Tak!!

PS. Arbejdet udføres af en professionel, så det er input til overvejelserne :) 
Hej Jeg skal have renoveret mit hus fra 1923 og... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener personligt at smart systemer ikke er pengene værd. Jeg forberedte så småt til det herhjemme og har virkelig fortrudt det man får ikke brug for det. Derimod har jeg kun gode erfaringer med Wireless systemet fungerer virkelig godt de to steder det er i stuen.

Skulle jeg projektere en installation i et hus ville sørge for tilpas med stikkontakter og der skal ikke spares på dem, så skal der være fast strøm i alle lampestederne. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er jo mest normalt at der er fast strøm i alle lampesteder. Det er jo derfra man fordeler til afbrydere og stikkontakter i traditionel installation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 01-08-2020 13:28:37

Tak for dit svar. Det med at du sparer penge ved at få fast installation, kan jeg kun betragte som en lidt dårlig vejledning. Når elektrikeren skal rådgive, er det første at undersøge behovet og derefter give muligheder samt fordele og ulemperne ved mulighederne.
Det er rigtigt, at du i første omgang sparer noget på den faste installation, men et andet valg skal ikke medføre ulemper.

 Vi er helt enige og jeg har helt sikkert været offer for dårlig rådgivning. Elektrikeren slap i det her tilfælde (efter eget udsagn) for at trække en masse kabler og rille ud til dem, men jeg fik kun fordelene oplistet - ikke ulemperne. Og lampestederne med dæmper samt tryk var "kun lidt dyrere end de almindelige"....jeg blev så faktureret 2500kr!! pr. stk og for tryk faktureret knap 1000kr!! pr. stk + ramme og selvfølgelig plus montering. Fik et chok og så kunne jeg godt se, at der faktisk kunne være blevet rillet og trukket kabler i en del timer for de penge der fløj der - det har været ekstremt trælse EL-lærepenge i køkken-alrum, men nu har jeg lært lektien. 

Det var dig  - S. Fabrin - der skulle have lavet det stykke autoriseret arbejde for mig :)
Mon ikke både Fabrin og jeg på grund af alder har mistet kørekort til rillefræser 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har IHC alle vegne i boligen, som vi installerede for 25 år siden. Nu er huset ret stort og med mange døre og lidt komplicerede gangarealer. Dvs. der var brug for mange korrespondancer, hvorfor IHC blev valgt. Det er unødigt kompliceret og man har overhovedet slet ikke brug for de mange features det kan, hvis man kunne finde ud af at kode det. Hvis jeg skulle have haft bygget endnu en gang, så ville det helt bestemt ikke blive med sådan noget pis igen. Yderligere har det 2 gange været smadret af lyn, sidste gang for 26.000 kr. Selv om forsikringen tog det, koster det også en kraftig selvrisiko.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
ktm, du skulle da bare have haft en kiprelæstyring af lampestederne. Det er simpelt og virker uden tilsyn. Det minder mig om, at jeg skal have fat min elektriker (mig selv) til at finde ud af, hvorfor lyset i køkkenet sommetider ikke virker. Det er noget med et 36 år gammel kiprelæ   . Nu må han altså se at få fingeren ud. Erik, jeg har ikke mistet kørekortet til rillefræser, men jeg gider ikke mere.  

fase
Det skulle jeg i bagklogskabens klare lys have gjort. Den gang var der jo ikke mange,der havde nogen erfaring med IHC. Jeg syntes jo også, at det lød besnærende med alle de funktioner, som så aldrig blev til noget. Nu sidder det der, og det er ikke let at lave om til mere traditionelt anlæg, hvis man ville kaste sig ud i det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,

Jeg har meget glæde ud af en ”smart” elinstallation! Jeg valgte dog en lidt utraditionel løsning og har lavet det med plc’er.
ligesom for ktm, så løste det primært problemet med et hav af korrespondancer og der tilhørende afbrydere.

Men ideen om, at man bruger sin smartphone som fjernbetjeningen, eller sidder og ændre funktion på daglig basis - er opfundet af markedsføringsafdelingen! Dog ændre jeg af og til småting, hvis vi flytter en gulvlampe kan jeg tænde den fra et tryk, frem for at ligge og rode efter afbryderen bag sofaen - der ud over bruger jeg nogle timerfunktioner og astro ur til udendørsbelysning.

Installationenen har koster ca. 10.000 kr. mere i materialer samt min tid til at programmere det.

/K

Det system med special programmeret installation tror jeg ikke hæver prisen på huset ved eventuel salg. Fremtidige købere skal så være program nørder for at det fortsat kan køre over tid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand
Jeg valgte lidt a typisk at bygge et hus, som dækker mine behov og se bort fra, hvad en køber i fremtiden vil have.
Jeg vove den påstand, at det er flere i Danmark, som kan programmere en plc end der er folk der kan programmere en gammel dos controller til IHC.

Hvis en fremtidig køber ikke ønsker mine plc'er, så kan han jo bare købe en IHC controller i stedet - eller købe en stribe kip relæer.

/K

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis