Nyt el

Hej

Jeg skal have renoveret mit hus fra 1923 og skal i den forbindelse have lagt nyt el. Mit spg er hvad man skal tænke på når man planlægger nyt el - hvor mange kontakter per rum, Smart el (e.g. IHC),...? er der nogle gode råd eller erfaringer ift hvad man skal overveje?

Tak!!

PS. Arbejdet udføres af en professionel, så det er input til overvejelserne :) 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have lampesteder i de forskellige rum. Måske med tænding fra flere steder. et passende antal stikkontakter afhængig af rummets størrelse 4 pr m2 dog er der ikke krav om flere end 10 i samme rum. I køkkenet er der krav om mindst 2 frie stikkontakter fordelt på 2 grupper. I køkkenet bør du også have kraftgruppe(r) til kogeplade og ovn, måske også en 230V 13A/16A Schukostikkontakt til opvaskemaskine. I badeværelse/bryggers bør du have et par Schuko stikkontakter forsynet fra en16A  gruppe til vaskemaskine og tørretumbler. Du bør også have et par stikkontakter til fyr og cirkulationspumpe.

fase
Jeg har ikke nogen større erfaring med Smart Home som f.eks IHC systemer. Hvis du søger der på siden, vil du finde ud af, at der er forskellige meninger om nytteværdien af disse systemer. Gør dig nogle tanker om, hvad du vil bruge systemet til. Der kommer sikkert nogle indlæg om opfattelsen af disse systemer.

fase
Det kan nu nemt blive så smart og nemt at det bliver ret unemt 
En kunde hyrede mig til at installere noget fjernbetjening til ganglys i en almindelig parcelhus. Det havde hendes teenage drenge købt og syndes det var ualmindelig smart. Det skulle erstatte 1 normalt korrespondance system-
Jeg spurgte hende så ganske stille: " Hvilken værelse vil du gå ind på for at finde fjernbetjening, når ungerne er kommet sent hjem og du skal op og derfor tænde lys"
Det kunne hun godt se, og jeg er sikker på at den gammeldags korrespondance stadig virker hos hende.
Jeg mener at meget af det man installerer som kan tænde s med smartphone m.m. er noget gejl. Det er da underligt at man har behov for at tænde lys medens man f.eks. er på arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vigtigste er at du får en fast fase med overalt, så kan alt det smarte tilsluttes senere. Det meste er jo trådløst. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
@jthyge med fast fase overalt mener du en fra hver udtag til tavlen?
Jeg vil gerne advare imod at springe på de nyere wireless lampeudtag fra LK. Elektrikerne er vældig glad for dem, fordi det er nemt for dem at installere og det lyder besnærende at man selv kan placere kontakterne og tilmed flytte dem nemt, hvis man fortryder, men det produkt er langt fra modent. Jeg fortryder bittert at jeg blev overtalt - heldigvis fik vi begrænset skaden til køkken-alrum.
Kan du ikke beskrive dit problem med dit trådløse udtag lidt nærmere. Hvad er der galt.

fase
S. Fabrin skrev den 01-08-2020 12:49:43

Kan du ikke beskrive dit problem med dit trådløse udtag lidt nærmere. Hvad er der galt.

Det kan jeg. 

Der er forsinkelse på tænd/sluk, det skal man lige vænne sig. De reagerer ikke i nærheden af så hurtigt som de gamle kontakter med fast kabel. 

Så oplever jeg også ofte, at der lige skal trykkes en ekstra gang inden der reageres - selv med friske batterier. 

Det er et lotteri om de opdager, at man gerne vil dæmpe - så skal man lige slippe kontakten og så prøve at holde den inde igen. 

De kan finde på helt at holde op med at reagere - eneste kur - tag strømmen i gruppetavlen vent 5-10 minutter sæt strøm på igen og så humper det afsted igen.

Man skal være kræsen med hvilke LED-pærer mankøber, hvis du gerne vil kunne dæmpe uden problemer (men det tror jeg også gælder dæmper på fast installation).

De koster en formue at købe og få installeret, men jeg fik at vide at jeg sparede bunker af penge i installationsarbejde, så de ville være det værd - sandheden var en anden.

Men jeg kan slukke alt lyset i rummet fra én kontakt - så jow jow, det sørme smart det nymodens stads ;)

Tak for dit svar. Det med at du sparer penge  ved at få fast installation,  kan jeg kun betragte som en lidt dårlig vejledning. Når elektrikeren skal rådgive, er det første at undersøge behovet og derefter give muligheder samt fordele og ulemperne ved mulighederne.
Det er rigtigt, at du i første omgang sparer noget på den faste installation, men et andet valg skal ikke medføre ulemper.


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis