Kan denne væg rives ned? (måske stabiliserende)

Hej alle

Det drejer sig om et hus fra 1971, ombygget i 1986 hvor første etage blev gjort beboligeligt, og dermed blev huset bygget om til hånebåndspær med skunkrum på 1. sal. Der er ingen kælder. Her er plantegning:

Den er lidt misvisende, fordi væg A er faktisk køkkenbordplade med skabe, men jeg ved ikke om der er en bjælke i loftet. Væk B er den vi gerne vil fjerne. Væg C er faktisk blot nogle træ stolper der går fra loft til gulv

I kan se "væggen" C her, med B i baggrunden. 
Her er "væg" A, med B i baggrunden.

I de originale bygge tegninger (kan evt sende også) så er væg A og C der ikke, og væg B er helt lukket med dør.

Spørgsmålet lyder: Tænker i at væg B er en stabiliserende væg? og i så fald hvad skal der til for at fjerne den?

Og til sidst, har væg C noget formål overhovedet? Og kan det også fjernes?

Tusind tak på forhånd :).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væg B er hverken bærende eller stabiliserende. Idet der er en vinkel på huset, og derfor en væg der går udaf, som udgør en lige så god stabiliserende effekt.
Væg C er heller ikke bærende med den konstruktion. Men der skal jo være noget til at bære sammenbygningen, så der må nødvendigvis ligge en limtræ eller jernbjælke oppe i konstruktionen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tusind tak for dit svar. Jeg havde slet ikke tænkt på at væg B stod på vinklen af huset. Fedt.

Angående væg C, så kan jeg se at på bygningtegningerne før ombygningen er der en "stiplet" væg hvor væg C er. Jeg tænker denne kan skitsere en bjælke?

Jeg tænker også der må være noget, både pga. af vægten af 1.sal og så selvfølgelig sammenbygningen af denne vinkel stue. Ovenpå denne stue ligger terrassen også.

Jeg prøver at tjekke om jeg kan se at bjælken er der, men da der i bygningstegningerne ved ombygning ikke er skitseret en væg, kan jeg kun forstille mig at der må være noget. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er ikke tvivl om at der skal være en bjælke. Spærene hviler på ydermuren på hoved huset fra venstre side og hen til efter køkken ( på den gamle tegning ). De sidste ca. 5 spær skal jo også holdes oppe. Så der skal være noget deroppe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen Erik.
For at være helt sikkert, tænker jeg det er godt nogen kunne hjælpe med at tjekke muren der skal rives ned. Er der nogen herinde der kender en byggesagkending eller lignende der kan komme forbi kirke såby?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan blot lige bekræfte at væggen, som Erik sagde, ikke var bærende eller havde noget som helst formål. Den var dog af armeret gasbeton, men kom nemt ned med en mejsel skrutrækker, hammer og koben. Der var en byggesagkyndige ude og bekræfter at væggen kunne fjernes. Som sikkerhed havde jeg placeret en soldat under bjælken der ses mellem stue og spisestue (som faktisk er den bjælke der er skitseret i plantegningen). Bjælken ses også på væg C, hvor de lodrette brædder er sømmet i. De lodrette brædder havde dog heller ikke nogen funktion og blev fjernet.
Tak igen for hjælpen Erik.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Dejlig med tilbagemelding. Så er du godt i gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis