Hjælp til korrekt opmåling til ny hoveddør

Hej lav-det-selv-folk. Jeg er nødt til at spørge jer til råds om en formentlig helt basal problemstilling. Døren på de vedhæftede billeder skal skiftes. Jeg fratrækker 1,2 cm hele vejen rundt. I bunden er jeg lidt i tvivl, for som i kan se, så står døren på 3 cm beton. Er disse 3 cm beton en slags fundament døren hviler på eller har man bare måtte lave en ekstrem høj fuge i 1964.

Skal jeg banke betonen helt væk og klodse døren op i stedet?
Hvad tænker i er det rigtige at gøre?Beklager rookie-spørgsmålet.
Bedste hilsner.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugen forneden på 30 mm. er der for, at der ikke skal trænge regnvand ind under døren. Om du vil have den 30 mm. igen er op til dig. Du kan lave den mindre, hvis du synes. Men der skal være en fuge så du kan tætne mellem trappe og dør. Måske passer de 30 mm. så en standard dør passer i målene.

fase
S. Fabrin skrev den 17-06-2020 11:04:23

Fugen forneden på 30 mm. er der for, at der ikke skal trænge regnvand ind under døren. Om du vil have den 30 mm. igen er op til dig. Du kan lave den mindre, hvis du synes. Men der skal være en fuge så du kan tætne mellem trappe og dør. Måske passer de 30 mm. så en standard dør passer i målene.

 Tak for svaret Fabrin. Det vil altså sige, at hvis jeg så eksempelvis vælger at beholde de 30 mm betonfuge under døren, så skal jeg stadig have plads til 12 mm gummifuge mellem betonfugen og bunden af døren? Med andre ord, så skal jeg stadig klodse op, oven på de 30 mm betonfuge - Er det rigtigt forstået? 

Man sætter døren i med skruer i siderne og kiler op under dørtrin. Når man er færdig, fyldr man ud, laver bagstop til cementfugen og murer udvendigt. Pas på, at dørproducenten er opmærksom på dine mål. Oplys hulmål og vær sikker på det bliver opfattet. Så producerer de døren så der er plads til fuger rundt.

 

Jeg forestiller mig at døren er sat i og der lavet bagstop. Derefter er der fuget de 30 mm op mod døren. Når du får døre taget ud kan du se hvordan det er lavet. døren skal formentlig passe med gulvet indvendig. Du kan vælge at hugge de 30 mm væk og forny dem når den ny døre er sat i eller lade dem stå. Det kommer helt an på, hvordan det ser ud, når døren er taget ud. med hensyn til mål skal du selvfølgelig være opmærksom på om det er hulmål eller dørmål, der skal opgives.

fase
S. Fabrin skrev den 17-06-2020 13:24:05

Jeg forestiller mig at døren er sat i og der lavet bagstop. Derefter er der fuget de 30 mm op mod døren. Når du får døre taget ud kan du se hvordan det er lavet. døren skal formentlig passe med gulvet indvendig. Du kan vælge at hugge de 30 mm væk og forny dem når den ny døre er sat i eller lade dem stå. Det kommer helt an på, hvordan det ser ud, når døren er taget ud. med hensyn til mål skal du selvfølgelig være opmærksom på om det er hulmål eller dørmål, der skal opgives.

 Ja, den nye dør skal nemlig passe med gulvet indvendigt, som ligger højere end trappen. Desuden er den oprindelige dør skrå i bundpladen, døren er 2 cm kortere indvendig end udvendig. De har formentlig høvlet døren såldes dengang, da jeg ikke kan forestille mig, at man har produceret døren sådan.

Annonce
Du kan også få en dør med alubundstykke

 

Når det forholder sig sådan, skal du overveje at måle døren op efter de indvendige mål og passe fugen til udvendig.

fase
Troede faktisk at man var gået væk fra alubundstykker på p.g.a. Af at alu er ekstremt godt ledende i forhold til temperaturer og derved opstår såkaldte kuldebroer, som medfører kondens og fugt, de fleste døre jeg har set er med kompositdørtrin som netop er svagt ledende og ingen kuldebro.
S. Fabrin skrev den 17-06-2020 16:51:57

Når det forholder sig sådan, skal du overveje at måle døren op efter de indvendige mål og passe fugen til udvendig.

 Ja, det lyder som det eneste rigtige.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis