Afbryder HPFI når jord og nul forbindes? GammelHus 392 6200 17-06-2020 09:43 Ja, gør den det?Hvorfor?/Hvorfor ikke? 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
S. Fabrin 19655 4400 17-06-2020 10:48 Om HPFI relæet afbryder ved at forbinde nul og jord, afhænger af om forbindelsen foregår før eller efter relæet. Ved forbindelse før relæet sker der ikke noget, men sker forbindelsen efter relæet, kan du komme ud for, at relæet kobler ud. Hvis en del af nulstrømmen på højest 30mA flyder over i jordledningen, kobler relæet ud, fordi der i relæet er en sumstrømstranformer, der måler, om der kommer ligeså meget strøm tilbage, som der gik ind. Størrelsen af strømmen er afhængig af jordledningens modstand samt nullederens modstand, som er afhængig overgangsmodstanden til jord på tranformerstationen samt selve modstanden i nullederen. Desforuden er det også afhængig af jordstrømmens størrelse, idet en større strøm i nullen giver et større spændingsfald over jordledningen. Som du ser, er der flere ting, der er afgørende for, om hændelsen sker. Der er derfor absolut ikke anbefalingsværdigt at koble jord og nul sammen. fase
GammelHus Trådstarter 392 6200 17-06-2020 15:41 Tak for svaret. Som altså er et måske.Det afhænger af spændingen mellem nul og jord. Høj nulstrøm=stor spændingsforskel.Det afhænger også af modstanden i kredsløb.Så sfbryder hvis (spænding over nul)/(modstand i egen jord+modstand i forsynings jord+ledningsmodstand)>30mA(ohms lov)
S. Fabrin 19655 4400 17-06-2020 16:47 Det er en kompliceret beregning, fordi det ikke kun omfatter nulstrømmen i din egen installation, men nulstrømmen i hele den afgang fra transformerstationen. Jeg bliver nødt til at korrigere din opfattelse af Ohms lov. Ohm er i øvrigt den tyske fysiker,, som har har lagt navn til loven, fordi han definerede sammenhængen mellem de tre faktorer, der indgår i den.Nå men tilbage til Ohms lov, som lyder: Spændingen i volt = strømmen i A * modstanden i Ohm. Forkortet til U volt = I ampere *R Ohm eller i daglig tale U=I*R. Normalt anbefales det ikke at koble jordledningen og nullen sammen af to forskellige grunde: For det første, fordi du ikke kan styre jordstrømmen mellem jordledning og nullen. For det andet, son kan være endnu værre, der kan sendes jordstrøm fra nullederen gennem din jordledning til jord. Det kan gøre at din jordledning på 2,5 mm2 bliver (meget) overbelastet med, hvad deraf følger. Konklusion: Kobl aldrig jord- og nulledning sammen. fase
karl smart 2276 2600/2700 17-06-2020 17:46 Det vil altid koble ud hvis nullen bliver koblet til jord efter HPFI afbryderen , sumtransformeren holder øje med at den strøm der går ud er den samme som kommer hjem , og det gælder både faser og nul , men vi skal jo op på de 30 mA ( 14 W) før det kobler ud . Mvh S.H. Tillid er godt men kontrol er bedre....... Annonce
S. Fabrin 19655 4400 17-06-2020 18:58 Karl smart, tror du ikke der er en kommafejl i din beregning. Jeg får det til 1,5W. fase
karl smart 2276 2600/2700 17-06-2020 21:08 Fabrin du har delvis ret , det var en huskefejl , det er omkring 7.6 W ...... Mvh S.H. Tillid er godt men kontrol er bedre.......
GammelHus Trådstarter 392 6200 17-06-2020 22:32 en effektangivelse giver ikke meget mening her.der kobles ud på en strømstyrke.men med meget god vilje kan man måske sige, at der i kort tid afsættes mindre end 50V*0.03A=1.5Wet eller andet sted?