Solceller giver for høj spænding

Hej Forum
Har lige haft elektrikeren på besøg. Han konstaterede at vores netspænding ligger lidt for højt på 243 V.

Når vi slog solcelleanlægget fra falder spændingen til 235V med det samme. Dvs den for høje spænding er forårsaget af solskinsvejret.

Er der noget man kan gøre ved dette. Kan man justere et solcelleanlæg ned eller andet? Om natten og i Januar må problemet selvsagt være væk...

I parantes bemærket, så oplever vi ikke problemer ud over at LED pærerne måske ikke holder helt så længe som der står på pakken.

Vh, Silas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Som jeg har forstået det så kan du ikke sende strøm ud på nettet hvis ikke spændingen er højere en det net du sender ud på. Jeg kan ikke huske hvor overgrænsen ligger, men 243v er altså ikke ret meget Lige før da jeg kiggede, lå vores spænding på 254v Og jeg har ikke problemer med det. Hvorfor synes din elektriker at det er et problem?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kova
Fordi vi bor et sted hvor han ville have forventet et større spændingsfald (langt fra byen og nærmeste transformator). Gjorde det mest for at spørge om vi var opmærksomme på det, da det kunne medføre øget slidt på elektronik.
Ved at slukke for solcellerne fand vi ud af årsagen, så hvis der var nogen mulighed (og grund til) at nedjustere så kunne det måske være en fordel?
Så vidt jeg kan regne ud så er afstanden til transformer uden betydning. Det er jo dine solceller som sætter den højrer spænding i dit hus. Her hvor vi osse bor langt ude på landet. er spændingen i stikkontakten på den fase med sol 245v på de to andre er den 231v men jeg forstår stadig ikke hvorfor du synes at det er et problem. Har ikke selv bemærket at der skulle være et større slid på elektronik. Det meste elektronik køre jo alligevel på en eller anden form for transformer. Noget andet er at jeg havde besøg af sikkerhedsstyrelsen (for kontrol) og han sagde at med vores beliggenhed var det sandsynligvis en ikke nogen stor gevinst for energiselskaberne. (spændingen en væk inden den når den næste aftager)

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis