Nyt gulv under eksisterende fodpaneler?

Hej alle sammen.
Jeg skal i gang med at lægge nyt parketgulv I underetagen af huset som erstatning for det eksisterende parketgulv. Jeg har de fineste 115mm høje fodpaneler, som jeg meget gerne vil kunne genbruge. De er imidlertid skruet ind i betonmuren, og ikke umiddelbart til at tage af. Jeg har målt efter, og det nye gulv + undergulv passer ret præcist i højden med det eksisterende gulv. Er der nogen der har erfaring med at lægge et nyt gulv ind under eksisterende fodpaneler? Alternativt, findes der en god måde at få fodpanelerne af på uden at ødelægge dem eller muren?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afmontering af fodliste:
- Lokaliser skruer/søm med en magnet og mærk dem op med en tusch
- med et kopbor bores et ca 15 mm hul i et lille stykke træ. Bor et lille hul til skruer på hver side. Dette er din skabelon.
- skru skabelinen fast, så hullet omslutter den opmærkede skrue
- afmonter center-boret i kopbordet og bor rundt om skruen igennem skabelonens hul. Gøres for alle skruer.
- skær med en hobbykniv langs fodlistens overkant, således den ikke hænger fast i tapet eller gammel maling.
- Løsn listen forsigtigt ved hjælp af et bredt stemmejern
- skær skruehovederne, der holdt fodlisten af med en vinkelsliber.
- Prop de udsavede huller af og spartel efter, inden listen monteres igen


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Det er en løsning, men spørgsmålet går på, om der findes en måde at undgå det på, altså enten lægge gulvet ind under de eksisterende lister unde at afmontere dem eller at afmontere listerne
Metoden Snake omtaler er den mest sikre med minimum skader. Dog vil jeg anbefale et lille smalt koben i stedet for et stemmejern for ikke at lave mærker på overkanten af fodpanelet.

Et lille smalt koben kan forsigtigt banken ned mellem mur og fodpanel, så eventuelle mærker opstår på bagsiden af panelet.

Med lidt lykke og held kan skruerne også trækkes ud i samme omgang.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også