Spørgsmål til etablering af terrændæk, især gulvvarmespørgsmål

Hejsa

Jeg er ved at planlægge udskiftningen af et terrændæk, som pt. Er isoleret med 50mm rockwool (mener jeg der står på tegningen).
Gulvet er fra 1975, og der er ingen installationer i gulvet.

Jeg påtænker en let gulvkonstruktion, med gulvvarme.
Det bliver formentlig Nordic-plader, lagt på 22mm gulvspån, med Alloc laminatgulv øverst.

Jeg er i tvivl om en del af tingene, især vedr. Gulvvarme, og håber I kan byde ind med jeres indsigt😀

1: skal jeg gå efter 16 eller 20mm gulvvarmeslange?
Nirdic-producent anbefaler 16mm, grundet rørene lægges tættere.
Jeg har 20mm‐slanger, på to badeværelser, som pt. Styres med hhv. Minishunt og returventil. (Jeg påtænker måske at slutte dem til én større shunt, hvis det giver mening?)
Hvad er anbefalelsesværdigt?

2: Hvordan føres slangerne bedst?
Med sporplader er det vel lange lige spor?
(Skal der bruges en tegning af rummet?)

3: hvordan føres slanger dertil? Rummet er ved siden af bryggers (hvor shunt placeres) fører jeg blot rør gennem væggen, skråt, så de rammer i sporpladernes højde?

4: er den ene Shunt (med alpha2-pumpe) lige så god som den anden? Eller er noget bedre/værre end andet?

Det var mange spørgsmål.. Jeg håber I vil hjælpe 🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godaften.
1. Alt efter hvor lang din streng bliver og deraf også størrelsen på rummet skal du finde ud af om det er 16 eller 20mm. Vvs'eren du bruge til at tilslutte vil med garanti svare på dit spørgsmål omkring det.

2. Jeg har fornylig selv haft øje på pladerne (men fravalgte dem) og der mindes jeg i monterings vejledningen at de skulle gå på tværs af rummet frem for på langs. Dette må du lige læse dig til, samt hvordan hele monteringen foregår ifht. Din ønskede monterings metode. De har en virkelig god monterings vejledning, der viser mange eksempler.

3. Hvordan du kommer til rummet er jo din egen sag, bare husk at se den færdige løsning for dig allerede nu.
Jeg ville personligt føre dem så skrå opad som rørenes bøje radius kan tillade, og så komme så tæt på forsyningen som muligt.

4. Her er jeg et svar skyldigt. Men prøv at spørg din vvs'er hvad han vil anbefale, du skulle jo alligevel forhøre dig om rør diameter. Og vare sig du selv skaffer alle materialer så det eneste han får ud af dig er timeløn.

Tak for bud

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at benytte mig af autoriseret vvs'er.. er det ikke en oplagt LDS-opgave? Eller er der noget af det jeg ikke må? (Jeg har centralvarme, ikke fjernvarme)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej igen.
Nå okay central varme er jo af en hel anden retningsbog.
Jamen hvis det bare er et enkelt værelse så hold dig til 16mm rør.
Jeg kan stadigvæk ikke svare på det med shunt.
Forhør din forsikring hvordan du er dækket i tilfælde af skade på centralvarme hvor du selv har ført ud og tilsluttet gulvvarme.
Kan forestille mig de måske ikke vil være helt glade hvis der skulle ske noget i det rum du har en selv monteret shunt i.

Mvh. 
Hej, Jeg har brugt lagt novopan klimagulv med Ø16 slanger. Det hænger udelukkende sammen med min varmekilde som er gaskedel. Hvis det er varmepumpe vil jeg anbefale Ø20. Det er lavtemperatur anlæg, og kræver et stort flow.

Jeg vil anbefale hvis muligt, at du laver en nu shunt/streng til hver sit rum. Vandet er svært at styre, og det har det med at løbe den vej det er nemmest. Især hvis der bruges Ø16 rør, dem er der mere modstand i end de eksisterende Ø20.

Kan du ikke kører rør under pladen, også op i gennem et hul i pladen, eller gøre som Hoberg skriver.

Alpha pumpen er en trykstyret fra Grundfos, den sidder stort set overalt. Det er en god pumpe, energibesparende kontra de gamle. Men om du vælger en anden eks. Wilo, det er et spørgsmål om temperament.

Spor er bare lige lange og lige, men lav en tegning inden du går i gang. Returløbet skal jo helst ramme samme sted som fremløbet  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis