Hvordan forbinder jeg ny lampe til den her?

Hej med jer,

Jeg er meget utrænet i lampeopsætning, og er derfor slet ikke dus med hvordan jeg skal forbinde min nye loftslampe med den sorte boks som sidder i loftet. Desværre kiggede jeg ikke efter hvordan den gamle (som var monteret af husets tidligere ejer) var forbundet da jeg tog den ned :( Jeg har isat kablerne fra den nye lampe som I kan se på billedet, men der er ikke skyggen af lys så det er nok ikke sådan det skal gøres.
Jeg kan selvfølgelig bare forsøge at stoppe blå og brun fra den nye lampe ind sammen med en af hver fra loftsudtaget og måle løs med en testskruetrækker hist og her, men mit håb er at nogen her kender den sorte boks, og ved hvordan man skal forbinde en lampe til den, så der er så lidt arbejde som muligt med det = mindre chance for at jeg glemmer at slå sikringen fra, og får et rap over nallerne... jeg ved fra for mange år siden hvor jeg monterede strømforsyninger i computere i lange baner en nat, hvordan stress, for meget selvtillid og træthed kan få en til at glemme meget elemæntere ting.

Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak!

Ostekurt

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du forbinder blå til blå og brun til sort. Dit lampeudtag ser ud til at være defekt, så det  bør du skifte.

fase
Tak S Fabrin,

Det virkede nu fint med den forrige lampe.Men siger du at jeg så bare skal gå udenom at forstå den sorte boks, og prøve at få ledningerne fra lampen til at passe ind i de - til farverne svarende huller - hvor ledningerne fra loftet allerede er sat fast?
Hvis det virkede fint med den forrige lampe, så forbinder du bare, som jeg har beskrevet. Der er ikke så meget at forstå,  den sorte boks er klemmerne, der danner overgang mellem den faste installation og ledningen til lampen, eller hvad er det du mangler forståelse for.

fase
På billedet ser det ikke ud som om sort og brun har forbindelse til hinanden, måske er det bare fordi billedet ikke er så godt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Problemet er at det ikke bare er en logisk samlemuffe hvor man kan følge strømmen. Der er ikke et hul med en skrue på den anden side af blå, og ikke et på den anden side af sort. Som det kan ses på billederne har jeg fundet et hul - uden skrue - hvor jeg har stoppet den blå ind, og et hul - med skrue, hvor jeg har sat den brune ind. Jeg havde regnet med at den sorte boks var en særlig slags samlemuffe med et anderledes design, hvor man skulle gøre tingene anderledes, men det kan selvfølgelig også godt være at det er en ødelagt samlemuffe, og i så fald vil jeg jo mene at måden hvorpå den gamle lampe var monteret, ville have været at stikke ledningerne fra lampen ind i de huller hvor der allerede sidder ledninger fra loftet. Det burde vel også virke?
Annonce
Ja, det virker også at sætte ledningerne i de samme huller som ledningerne fra loftet sidder i. Uanset hvad du gør, skal ledningerne være spændt fast.

fase
Ok, tak for det - så er det nok bare det jeg gør!
Jeg vil foreslå at du skifter lampeudtaget med en udløbsroset, så du også har den lovkrævne aflastning af lampeledningen, og nogle klarer samlemuffer du kan bruge.

Lys og WiFi er egentlig det samme. Det handler bare om hvor godt det svinger.
Tak for det PGSC, men som sagt er jeg ikke nogen lampe-nørd, så jeg er ikke helt sikker på hvor sej jeg ville være til det.

Nu har vi aldrig set låget til det viste lampeudtag, men ellers har du da ret. Måske er der den lovkrævede aflastning.

fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis