Hej,
Jeg er ny her på LDS og har ledt efter en lignende tråd om emnet her, da jeg ikke finder svar, håber jeg på nogle gode råd.
Er ved at totalrenovere en lejlighed som ikke har været beboet i 25 år.
Lofterne stod til start rå (oprindeligt puds) men med misfarvninger, både mindre skjolder fra fugt og også gullige linier hvor der har været samlinger i et tidligere flamingo-batts loft (brandfarlige og grimme, som netop er nedtaget).
Lofterne skal - når de er spærret og klar til slutbehandling - hvidtes efter klassisk gammel metode.
Har vasket lofterne i de 3 aktuelle rum med grundrens og nået at fuldspartle i de 2 rum.
Misfarvninger kommer som forventet igennem og har lavet testfelter med hhv. vandglas (før spartel), alm. plastmaling og spærregrunder. Sidstnævnte vil givetvis vise sig at virke, men det er et stort arbejde at behandle 3 lofter med 2 lag spærregrunder forinden hvidtning hvis bedre råd findes.
Overvejer loftalkyd som mulighed...
Altså - er der nogle fif til hvordan et helt "frisk" fuldspartlet loft på bedste (simpleste, og mest effektive) vis spærres forinden hvidtning?
Jeg er arkitekt og læst og læst om metoder fra Center for Bygningsbevaring mm. og finder ikke svar her.
Vh Sara