klatreplanter der kræver begrænset sol

Hej

Jeg skal male en stor carport ind til min nabo og vil efterfølgende montere noget rionet og så plante nogle planter som kan kravle op af det. Problemet er at væggen er nordvendt og klatreplanterne får derfor begrænset sollys. Hvad kan I anbefale som vi kan plante?

Hej Jeg skal male en stor carport ind til min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du risikerer stiklingen mugner ved at bruge muld, men det er lidt med forskel. Historiske roser er sarte at stiklingeformerer, men fordelen er at de rodægte - de kræver ikke sideskuddene fjernet som de podede arter.

½ spagnum og ½ bakkegrus har vist sig at være et godt all round medie til stiklinger, da gruset sikre dræn og spagnum holder på den nødvendige fugtighed.

Stående fugt er døden for de fleste stiklinger, og kan temperaturen holdes tæt på 20 grader kan det ikke gå galt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ca. 5 cm. er nok til at kaprifolien får fat. Bare husk at du bør ikke have mere end ca. 50 cm mellem afstandsstykkerne.

Kaprifolier har overraskende mange kræfter. De kan let bøje unge graner til jorden. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kaprifolier bør klippes ned med års mellemrum, ellers bliver de kedelige de første 1,5 - 2,0 m. Ældre planter får kun bladgrønt og blomster i den øvre del. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også