klatreplanter der kræver begrænset sol

Hej

Jeg skal male en stor carport ind til min nabo og vil efterfølgende montere noget rionet og så plante nogle planter som kan kravle op af det. Problemet er at væggen er nordvendt og klatreplanterne får derfor begrænset sollys. Hvad kan I anbefale som vi kan plante?

Hej Jeg skal male en stor carport ind til min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brombær breder sig voldsomt når de først får fat - og i bredden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så fik jeg malet carporten. Kan jeg plante kaprifolierne nu eller er der en anden årstid der er mere optimal?
Vent til efteråret - forædlet kaprifolier fås i rene hvide, gule og rød-orange farver, til de tofarvede typer med rødhvide, eller rødgule farver - kaprifolier bør beskæres ind med rund hånd, ellers kommer de hurtig til at fylde meget.   
Kaprifolier er lette at stiklingeformere, og årstiden lige nu er perfekt til formålet. Vælg Lonicera caprifolium som er vildtvoksende i Danmark.

Den er hårdfør og velduftende. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg skal dække ca. 10 meter rionet. Hvor mange ville I plante?
Rantzau skrev den 27-07-2020 10:54:14

Kaprifolier er lette at stiklingeformere, og årstiden lige nu er perfekt til formålet. Vælg Lonicera caprifolium som er vildtvoksende i Danmark.

Den er hårdfør og velduftende.

 Tænker du her, at knække en gren og stikke den i jorden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
humseper skrev den 27-07-2020 16:21:36

Jeg skal dække ca. 10 meter rionet. Hvor mange ville I plante?

 Max en pr 1,5 løbende meter. 

Natur skrev den 27-07-2020 17:14:14

 Tænker du her, at knække en gren og stikke den i jorden? 

Du laver en såkaldt node stikling. Du skærer under og over et par blade, men lader et bladpar sidde. Stiklingen tages fra et årsskud inden skuddet er forveddet.

Stiklingen skal skæres eller klippes - ikke brækkes da det kan ødelægge og derved vanskeliggøre roddannelsen.

Stiklingen sættes dybt i en blanding af ½ spagnum og ½ bakkegrus. Det er kun det øverste bladpar der er synligt. Stiklingen holdes fugtig, men ikke våd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skal der være grus i? Kan man ikke bruge muld til spirer? (færdig blanding fra pose?)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også