Olie/lak eller noget tredje!?

Jeg er forholdvis ny inden for “gør det selv” og der trænger sig derfor ofte spørgsmål på. Jeg nyder at tage imod jeres råd og lære heraf :)
Indtil videre har jeg brugt jeres råd flittigt. Har bygget lidt inventar og nu er jeg snart ved at nå til sidste del af mit første hjemmelavede sofabord. :)
Jeg skal derfor give bordet sidste finish når den er blevet slebet og pudset med sandpapir. (Som jeg gør i morgen)
Jeg har set et utal af videoer på YouTube. Det lader til at en lak på spray er simpelt og ligetil. Samtidig skulle det give en flot naturlig finish hvis man vælger den matte.
Vil det være et god valg med sådan en spraylak? hvis ja, kan I linke til nogen I vil
Anbefale og har gode erfaringer med?
Jeg søger noget der er flot, nemt og som tørre forholdvis hurtigt. I den nævnte prioriterede rækkefølge! Det er selvfølgelig allervigtigst at det bliver flot finish når nu man har lavet arbejdet og brugt tid på det.
Et sidste spørgsmål; ville jeg godt kunne give bordbene en hvidpigmenteret møbelolie og så efterfølgende give dem et lag spraylak? Lakken lægger sig vel bare oven på hvorimod olien trænger igennem?
På forhånd tak for jeres bidrag!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Olie og lak er en dårlig kombi.
Men du skriver intet om hvilken finish du ønsker, og det er vel det vigtigste: højglans, mat, natur osv.
Jeg ønsker gerne en lidt mat farve men hvor træet beholder sit naturlige og genkendelige udseende. Så en kombination af mat og natur! Ikke skinnende højglans da jeg forestiller mig at det vil se for kunstigt ud?
Så et naturligt look men som måske mørkner det lidt.
​I den her video synes jeg han får et flot finish. Se minut 14:05. Det giver en mørkere men naturlig glød. Det kan jeg godt lide. Ved i hvad han mon bruger? :)
https://m.youtube.com/watch?v=_EItiviyXJo
I det tilfælde ville jeg vælge en hærdende olie uden farve.
Glem spraydåser, overlad dem til grafittikunstnere og perlegrusmekanikere.

Spray er no go, hvis du ikke skal forfra om måneder. Laget er utrolig tyndt og beskytter ikke. Men flot? - tja. Benene kan du give panelhvidt, der fåes en matlak til det produkt.

 

Tak skal i have. Med jeres argumenter i overvejelserne går jeg måske lidt væk fra tanken om spraylak. Hvis jeg tænker lidt i olie, hvad siger I så til junckers bordpladeolie i “farven” klar? Nogen der kan fortælle hvilke nuancer den skaber? Forestiller mig den måske giver træet en anelse glød men ellers bevarer træet nogenlunde som det er?
Mørkner den træet en anelse?
Jeg har brugt Rubio Monocoat natur til mit køkkenbord og det er meget nemt at bruge og meget rengøringsvenligt, det tager dog 2-3 dage om at hærde. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis