'Alger' i havedam ???

Efter snart at have haft havedam i 20-25 år har jeg de sidste på solskinsdage fået en kraftig vækst af 'noget brunt', som ligger på overfladen !Det kunne måske være pollen fra en eller anden plante i nærheden, meeeen ....

Der er åkander og 'andemad' i dammen og det har der altid været - men det er første gang med dette 'brune lag' - jeg har høstet 2 spande andenmad i håb om, at det så ville forsvinde - og det gjorde det også - kortvarigt, hvilket nok bare var fra 'omrøringen' ved at fange det andemad.

Har nogen en forklaring på, hvad det kan være, og hvordan jeg for det væk ?

Mvh
KSor, Århus V
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Halloooooo - er der virkelig ingen, som har et svar her ?

Men lad være med at foreslå diverse filter/ultraviolet lys og andet HARDWARE - det har kørt i 25-30 år i balance UDEN alt den slags omkostninger, MEN lige nu i denne solrige periode blomstrer dette rødlige "støvlag" på overfladen og bliver med sollyset mere og mere mørkebrunt !

Jeg kan få det til at forsvinde ved at bruse dammen over med vand (fra dammen) - efter 3-4 timer kommer det bare igen !

Jeg har prøvet 2 behandlinger med "ALGE-fix" 300g til 10.000 liter vand med et par dages mellemrum - det har ikke hjulpet endnu.

Jeg har også prøvet at tilsætte mælkesyrebakterier - 0,5 liter pr. 10.000 liter vand - det giver heller ikke noget synligt resultat.

Hvad gør man så ?

Mvh
KSor, Århus V
Der er jo nok kommet for stort iltsvind i bassinet og det kan jo skyldes en sammenhæng af mange faktorer. De sidste par varme somre og vintre, for mange fisk der har overlevet vinteren, for meget dødt materiale i bunden m.m.
Måske skulle du rense bassinet op, fjerne nogle fisk og planter og se efter en metode til at måle iltindholdet i vandet. Der må være dedikerede hjemmesider der har nogle gode forslag.
Mit bassin i kolonihaven har gode og dårlige alge år, og jeg har før renset det og skiftet planterne ud, da de ad åre var blevet for store.

Bare kald mig BBB 
Jeg mener din havesø er i ubalance og er ved at udvikle sig til en stinkende algesump - løsningen kunne evt. være at begrænse fiskene og sætte mio-mia af dafnier ud i havesøen - for de små nyttedyr æder alle former for alger.    
Ja, den med dafnierne lyder rigtig godt, men hvor får jeg dem i Århus V - området ?

Jeg høster planter og renser bundfald hvert år ... og der har jo virket i mange år - så der er sket noget netop i år.

Mvh
KSor, Århus V
De små kræ findes lige nu i hobetal i små (brand)damme og vandhuller rundt omkring. 
Det er bundvending. Bassinet bliver ikke ordentligt rengjort i bunden

 

> Uldal
Det har INTET med det at gøre - bunden rengøres jævnligt

Mvh
KSor, Århus V
Så har jeg løst problemet - tror jeg !

Jeg fik samme problem i år - ligeså snart solen skinner dannes et brunligt lag på overfladen, og får det lov at ligge, bliver det til 'kager' af 'et_eller_andet' !

En her omtalte iltsvind, og ja, der har nok været for lidt udskiftning af vandet ved bunden.
Nu har jeg så konstrueret en anordning, som kan sende bundvandet op i overfladen, og placeret 2 af disse anordninger i dammen.

Med luft tilføres gennem møtrikken i bunden i det midterste rør, går gennem en luftsten, og den opståede opstrøm, trækker bundvandet op gennem hvert af de 3 ben, og sender det videre op til overfladen.

Det har faktisk hjulpet - nu skal jeg så bare have vandet gjort klart - det bliver med muslinger !

Mvh
KSor, Århus V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis