Solvarmeanlæg til pool.....hjælp! :)

Hejsa. Jeg har bakset 3 solfangere (solvarme) ned fra mit tag og har placeret med sydvendt på en skråning. Der er nok cirka 6 kvadratmeter i alt. gedign kvalitet med kobberrør. De er samlet i forlængelse af hinanden. Nu vil jeg forsøge at lave mit eget lille system, der på et tidspunkt skal opvarme en lille pool, der vil være lukket og isoleret. Måske cirka 2000 liter vand. Cirka 3 meter væk fra solfangerne har jeg mit "teknikrum", der er under halvtag.

Jeg kender noget til IOT/raspberry-pi og tænker derfor, at jeg vil bruge disse ting til at foretage tempeartur-måling, lysstyrke, m.v. Det er også dette system, der styrer hvornår anlægget skal starte/stoppe.

Jeg vil rigtig gerne høre om mit setup er korrekt eller der jeg skal gøre andre ting. TIl sidst har jeg selv nogle spørgsmål :). Her en en "papir-gennemgang":

"Teknik-rum"
1. Tilførsel (har fundet denne her: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-solenergi-solvarme-tilbehor-pafyldningssaet-til-solvarme-407104001)
2. Pumpe (finder en god brugt pumpe på DBA)
3. Måling temperaur (indgangstemperatur)

Herefter solfangerdel:
4. Indgang i bunden af solfangeren
5. Solfanger (opvarmning)
6. Udgang i top

Solfangerdel (efter opvarmning)
7. Ekspansionsbeholder (nødvendig? Kan i mit tilfælde placeres som systemets højeste punkt)
8. Automatisk udlufter (fx denne? https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventiler-automat-udlufter-luftudlader-automatisk-udlufter-sol-180gr-12-449150004)

Teknik-rum (igen):
9. Måling temperatur (udgangstemperatur)
10. Manuel udlufter (fx denne? https://www.varmtvandfrasolen.dk/udlufter-og-airstop/808-vvfs-airstop.html)
11. Varmeveksler (dette kredsløb vil jeg ikke beskrive lige nu, men skal veksle over til "pool")
12. "Radiator" (nødvendig? Jeg er igen bange for, at systemet koger over, og jeg ved for lidt om ekspansionsbeholder/automatudlufter er tilstrækkelig......jeg ved godt, at der skal meget til før end 2000 liter vand kommer op på kogepunktet, men pool-vandet skal jo heller være så man brænder sig! :))

Spørgsmål:
1) Kom gerne med bemærkninger til setup (også om noget skal kobles på før end noget andet)
2) Skal jeg have en trykmåler på systemet?
3) Hvordan tjekker jeg om der er vand i systemet (er det bare via påfyldning og udlufter?)
4) Er der brug for en radiator? I givet fald, hvordan finder/laver jeg bedst/billigst sådan en? Det er jo et system med kobberrør, så der er noget med jern/kobber man vist nok skal være varsom med).

Hvis I har links til principskitser for det jeg påtænker, så smid meget gerne et link :)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til opvarmning af en swimmingpool er det mere effektivt at cirkulere poolens eget vand direkte med et højt flow, man har jo ikke brug for at det kommer op på brugsvandstemperatur i en pool.
Det kan du så ikke i en kobberfanger da det vil gøre vandet giftigt, men det er også strømbesparende ift at filterpumpen så også driver din varmetilførsel istedet for at have en ekstra cirkulationspumpe til solfangerkredsen.
Styrken ved dit setup er at fanger-installationen kan frostsikres - men hvis du ikke har et aktivt ønske om at bade om vinteren findes der systemer både til pool og alm solfanger (højtemp) som lader væsken dræne af når anlægget ikke kører eller yderligere varme er uønsket - hvis det opbygges med korrekt fald på rørinstallationen er problematikken med frost (og kogning itf af overskudsvarme) også løst.
Hvis du vil have en ovn med vandgris (eg. vildmarksbad) koblet på er du selvfølgelig nødt til at have et system med en separat kreds til fangeren.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for dit svar - jeg er egentlig med på det. Det kan være, at jeg vil bruge solfangerne til brugsvand i et anneks senere, og jeg er godt igang (solfangerne er placeret), så jeg kører videre med den "omstændige" løsning. Det kunne være sjovt at se om vandet kan holde en rimelig temperatur hen forår/efterår.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis