Hælding og størrelse på toppen af sokkel puds

Hej,

Hermed mit første indlæg/spørgsmål.

Jeg står og skal til at have pudset en ny smal sokkel op, da vi har lavet en tilbygning, som kun bliver med vinduer.
Mit spørgsmål, som flere afteners googlen ikke har afhjulpet, er hvordan soklen skal pudsen øverst?
De håndværkere der er tilknyttet har sagt at vi først kan få taget mål/bestilt vinduer, når soklen er pudset, så ud af det, har jeg afledt at jeg skal have pudset toppen også.
Vinduerne er 123mm i karmdybde og jeg forstiller mig at de skal sættes inderst på stenen. Den del skal så være pudset hele plan, men skal jeg så lave hældning på de resterende 27mm, så vandet kan løbe af?

Med venlig hilsen
Steven
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
En tilbygning kun med vinduer ? Hvis du har så smal sokkel så er det ikek en ordinær tilbygning med hulmur m.m. Så et billede vil helt sikkert give mere klare svar.
Er der ikke en muret eller anden søjle som er bærende i hjørner.
Højde på færdig sokkel skal afpasses efter gulvet indenfor. Men du kan sikkert også se på den gamle del af huset hvordan det er lavet. Det skulle jo gerne ligne det. Hele overfladen du pudser bør hælde lidt udaf, så vandet ikke løber ind hvis der skulle være et hul i fugen. Og så skal kanten yderst hælde lidt mere. Det kan godt være meget mindre end 45 grader. Vinduer sættes normalt 30-50 mm inde fra murkanten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Soklen kan sagtens pudses efterfølgende når vinduer og døre er isat. højdemål på vinduer skal tilpasses til gulvet.

Der må være bærende/ stabiliserende søjler i facaden?
Nu når der er vinduer i hele facaden må der være lagt ekstra isolering i terrændæk og tagkonstruktion for at få en byggetilladelse?

Håber da kun det er den øverste letklinkeblok der er tynd (100 mm) hvis hele soklen er lavet tynd, holder det slet ikke.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej ev elmand og Bygningskonstruktør.

Tak for svarene - Jo der bliver sat 3 damprør op. Et i hjørnet og 2 på siden af en terrasse dør.

Jeg har nu fået følgende billede af dem som har lavet vores tegninger til ansøgning

Den forklarer egentlig mit spørgsmål - de er bare ikke helt så hurtige som jeg kunne have ønsket :)
Vinduet skal sættes midt på blokken, men synes det ser ud som om jeg skal skære i den øverste blok for at få hældning på?
Ja. Blokken skal skæres med min. 10 graders hældning 🙂👍

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis