Daxtor Exo indbygningsspot (tæt eller ej)

Hej Alle,

Jeg er ved at skifte nogle gamle spots ud til nye, og tidligere jeg har købt Daxtor Easy2Light.
Men da de er gået ud af sortiment, har jeg fået nogle Daxtor Exo 66 fra Greenline.

Sagen er at det hus på Exo hvor ledningerne skal monteres er lavet anderledes end på Easy2Light modellen. På E2L er "lednings huset", når ledningerne var monteret, næsten helt tæt. 
Skulle jeg monter ledningerne på Exo modellen vil den være meget åben.

Normalt er jeg ikke i tvivl, men vejledningen viser hvad der kunne være en "normal" blød ledning der monteres men det ser nærmere ud til den er designet til flexrør?

Er det OK er montere iht. vejledningen, selvom mit OCD mener at den burde være tæt mod skidt og støv?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  Der står ikke noget i el - reglementet om OCD 
Det er altid ok at montere efter fabrikantens vejledning.
Du skal nok se på låget samtidig. Jeg har for nylig monteret en anden model, hvor låget kunne klemmes ned i forskellige trin. Det var så den del der udgør aflastning.
Du kan aldrig med den tæthedsgrad undgå at edderkopper m.m. kravler ind og de gør så ingen skade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeps, jeg har nemlig kabel som kan klare de 70° .

Hvorfor er at vi skal f.eks ved en Fuga loftsdåse benytter propper for at gøre den "vind" tæt, når en spot som den her ikke er det?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Ved faste installationer i nye huse er der krav om lufttæthed, som kontrolleres ved blower door test/trykprøvning. Dit spot er en montagegenstand, som kan være tæt i sig selv eller bliver forsynet med en membran under montagen.

fase
Vindtætte dåser er beregnet hvor dåsen gennembryder dampspærre. Det har ikke noget med støv at gøre, men for at undgå at varm luft trænger op i den kolde del af isolering. Sker det dannes der kondensvand.
Spots skal ikke gennembryde dampspærre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det selvfølgelig rigtig... lidt offtopic spørgsmål, men hvor knækker kurven på den med kondens og isolering...Jeg tænker, i ældre huse med 100 mm på loftet er det vel ikke et problem? Vi har selv 200 mm, og der sidder da nogle af dem gamle dåser af metal i loftet enkelte steder.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Svaret skal du finde byggeregulativet, som giver reglerne. I 1972 var der krav om dampspærre, men igen krav om bevis for tæthed. Der var heller ikke krav om ret meget isolering. Kravene til tæthed mod isoleringen er øget med de øgede krav til isolering.

fase
En af de ting som også har stor betydning, er udluftning i rummet over isolering. Hvis der er en " god vind " oppe på loftet så udtørrer det uden at gøre skade.
Så der er mange forhold der har betydning så der er ikke et endegyldigt svar der dækker alle huse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min fatter plejer at joke med at jeg skal være glad for at mit hus er lidt "utæt", så kommer jeg ikke til at døje med fugt da der kommer lidt luft igennem hele tiden 😀 


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis