Lamelbeklædning på værksted

Kære alle,
Jeg er netop startet med at bygge et værksted op fra bunden. Der er lidt tid til jeg skal tage stilling til yderbeklædning på facade og tag.
Jeg blev lidt inspireret af denne youtube-video, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvad de ligger indefra ud. For mig at se ligner det: spånplade, vindpap, afstandslister, lameller. Hvad ser I? Fordele/ulemper ved den løsning og forslag til forbedringer, hvis slutresultatet skal være lameller som på videoen?
Mange hilsener
https://youtu.be/GcP3jzcqSS8
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig at se er det en noget problematisk opbygning. Tror de bruger OSB plader. Men det kan bestemt ikke være vindpap, da det ikke stopper vand. Tror jeg ville bruge tagpap.
Og så SKAL der tænkes ventilation ind i konstruktionen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja du skal have noget tagpap det skal jo være vandtæt, og vælg OSB plader i vandfaste også.
Udluftning bør der være nok af da listerne vel har lidt mellemrum, samt at beklædningen er hævet fra "tagpappet"

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tænkte mere på om der ikke skal være ventilation UNDER OSB/tagpap?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jo der skal være 5cm luftspalte oven på isolering, som ventileres ved bundrem, tagfod og kip.
Man kan få en speciel flad plastik strimmel til tagpap, som lægges ind ved overlæg, hvor der kan trænge luft ind under pappen de nævnte steder.
Link

Elektronikteknikeren
@Gregeren - så det vil sige, at der skal være 5cm luft fra isolering til OSB?
@Kermit_369 - problematisk pga manglende ventilation, eller ser du andre problemer?

Kunne man gøre det mere "enkelt", hvis man vil have en lamelbelædning?
Annonce
Hej igen - tak for input og undskyld min radiotavshed  

Ét lag tagpap må være nok, ikke? Er de 5 cm fra isolering til OSB samme afstand som ved f.eks. 1 på 2? Synes, at jeg har læst 2,5 et sted.
Ved 1 på 2 er 20mm luftspalte rigeligt. Fordi det er uden på pappen, så du ventilere kun de udvendige brædder, og ikke evt. Kondenserende indeluft.
Et lag pap under træbeklædningen er nok. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 24-06-2020 19:51:38

Ved 1 på 2 er 20mm luftspalte rigeligt. Fordi det er uden på pappen, så du ventilere kun de udvendige brædder, og ikke evt. Kondenserende indeluft.
Et lag pap under træbeklædningen er nok.

 Men nu var det jo netop UNDER OSB så jeg vil anbefale 50mm luft.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Vedhæftede filer:

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du skal være sikker på der ikke bliver nogen steder hvor der kan ligge et frø fra noget ukrudt eller et træ. Har selv droppet at lave det på vores sommerhus da jeg er nervøs om der kommer til at gro noget under yderste lag

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis