Kan min græsplæne reddes?

Hej. Fik anlagt ny græsplæne med rullegræs for 3 år siden. Året efter fik vi den famøse sommer uden regn i 2 måneder. Min plæne blev som mange andre helt gul og livløs...sidenhen har jeg smidt 2 bigbags på med top dressing, diverse gødning og en masse græsfrø. Resultatet ser i på billedet - der er en masse huller og plænen er ujævn. Vil gerne have en pæn plæne uden huller - kan min reddes eller skal jeg starte helt forfra?
Håber på gode råd og erfaringer. Mvh Poul 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Huller skal bare fyldes op med lidt jord, så skal græsset nok gro ind over. Men du skal nok have fundet ud af om din jord mangler noget. Det kan være kalk, mangan kobber eller noget andet. Du udtager nogle prøver af jorden jævnt fordelt og putter ca. 1 kg i en pose. Så kan du få en planteskole til at indsende denne prøve og du får besked om hvad der skal tilføres over de næste 2-3 år.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Evt. kan de værste huller få lidt gødet jord fra en plantesæk, hvorefter du strør græsfrø henover. På 2 uger har du fint lysegrønt græs, blot du holder det fugtigt.
Husk at vanding er bedst når solen er på vej ned, eller senere.
Så brænder det grønne ikke af. 

Elektronikteknikeren
Jeg tror ikke det er skader fra sidste år der ses nu. Græs er meget hårdfør når det har rette jordbund at gro på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så vidt jeg kan se er problemet ikke huller, men nærmere at græsset vokser i tuer. Halvt tomt/ halvt fuldt tænker du måske men det siger måske noget om årsagen. Jeg tror din sammensætning af græsarter mangler noget. Det er sikkert kun rajgræs der har overlevet tørken. Jeg ville prøve at så oven i med engrapgræs og evt rødsvingel. Kan du ikke få dem rene så i det mindste en blanding med stor andel af disse. 
Jeg fornyer periodevis mine græsplæner ved at lade græsset gro samt gå i frø og så-sig-selv på afgrænset arealer hvor det trænger - det er billigt og ret effektivt, og så kvæler det evt mos. Nuvel.. det koster så lige en omgang med leen til efteråret når det tørre græs skal fjernes.    
Annonce
Tak for input til udbedring af min græsplæne. Jeg har tidligere smidt et par bigbags plænedress på græsset med turbo græsfrø.  Men tror jeg i første omgang vil prøve igen med et par kvm og teste med engrapgræs frø mm. Hvis det ikke bliver godt så tester jeg jorden og ser om den mangler kalk eller lign.
Jeg ville forsøge med en vertikalskæring til forår, det lufter plænen samtidig med at rødder bliver "rippet" op, så de begynder at spire nye strå. Lige her og nu kan du prøve med noget turfline seedbooster, som meget hurtigt kan udfylde huller.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis