Bøsning/indslagsmøtrik/pinolskrue? Bordplade/bordben

Hej.
jeg skal for første gang prøve at montere et par hjemmelavede bordben til et hjemmelavet sofabord. Bordpladen er af egetræ. Hvordan gør jeg dette smartest?
Jeg kender hverken til indslagsmøtrik, bøsning eller pinolskruer, da jeg ikke har benyttet disse før. Men jeg tænkte at det var den korrekte måde, at slå/bore disse i bordpladen efter at have foretaget en forboring? Herefter kan jeg med en gevindskrue eller lignende montere bordbene til den monterede bøsning eller indslagsmøtrik.
Som sagt kender jeg ikke til disse. Jeg er blot stødt på ordene i min søgen efter en løsning til hvordan man kan montere bordplade og bordben på en flot og smart måde.
Med en bøsning synes jeg at kunne fornemme at man skal investere i en speciel værktøjsbit til cirka 200 kr. Kan det være rigtigt?
Derfor synes jeg at indslagsmøtrikken var interessant, men omvendt så synes jeg ikke det virker så elegant og sikkert som at skrue den i? Den kan vel nemt blive slået lidt skævt og så kommer ben og bordplade ikke til at flugte præcis og så bliver det ikke pænt.
Er der nogen der har erfaring og kan hjælpe mig med den optimale, nemmeste og billigste løsning? 😊 tak og god søndag.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede af hvordan det hele hænger sammen, ville gøre det nemmere at komme med svar.
Har du en sarg på bordet, bruger man normalt den til at fastgøre bordbenene i.

Der findes jo også det her system (som hedder en Larsen bolt i de større dimensioner)


Vi prøver igen, i morgen --
Nej, ingen sarg. Jeg skal prøve at beskrive det noget nærmere. Det drejer sig om hjemmelavede bordben af træ, som har form som trapez.
bordpladen er af massiv eg. Jeg har fundet et billede som er meget sammenligneligt med det jeg laver.
Så er det bare hvordan jeg på bedste vis for bordbenene på.

Det er vel også det eneste, der kan bruges i dette tilfælde.

fase
Tak! Er det ikke det som hedder en bøsning eller nippelskrue? https://www.bauhaus.dk/stabilit-monteringsbosning-m5-m10-4-stk
Og kan det passe at det skal et specielt værktøj til at skrue dem i?

Annonce
De fleste af dem er det enten en umbrako nøgle eller en fladkærvet skruetrækker du kan/skal bruge.
Men du kan også bruge en bolt i samme dimension (feks 6mm, hvis bøsningen er 6mm)og så skrue en møtrik fast helt oppe under hovedet. Så skruer du skruen i bøsningen og og skruer den fast i pladen.
Når du så skal have skruen ud af bøsningen skruer du på møtrikken, og bøsningen bliver siddende i pladen.
Det lyder mere indviklet når jeg skriver det, end det er i virkeligheden  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er den 
Værktøj, prøv med en skruetrækker, som passer i kærven. Det egnede værktøj er nok at foretrække. Du forborer med et bor med samme diameter som bunden af gevindet. Der kan ikke bruges en unbrakonøgle i gevindstukket, men ideen med at skrue en skrue med en møtrik på er fin.

fase
Prøv at se denne video.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det hedder "gevindbøsning til træ". Glem alt om at skrue dem i med en skruetrækker eller unbrakonøgle.
PinkHenriks tip om en skrue med kontramøtrik er den rigtige metode, ellers sidder den helt sikkert skævt i træet. Gerne en rigtig lang skrue, så er det lettere at styre.

I skal have mange tak for jeres råd og hjælp! Jeg griber det an som vist i videoen, som I også foreslår! Fed video, Henrik!
Tak til jer alle! 👌👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis