Cement- og fugemørtel

Hej. Jeg skal til at omfuge mit hus fra 1940 med bakkemørtel. Jeg er tidligere blevet anbefalet at blande mørtlen i forhold 1:12, men andre hjemmesider anbefales 1:8. Hvad siger forummet? Hvad er jeres anbefaling.

Desuden skal​ jeg også lægge noget kamstål ved revner forskellige steder, og her anbefales ren cementmørtel. Hvilket blandingsforhold er der her tale om. Der skal vel noget sand i selvom den hedder “ren”?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 del cement til 12 dele mørtel. Cementmørtel er en blanding af cement og sand. Til dit brug ville jeg bruge 1 del cement og 4 dele sand. Kamstålet eller tentorstålet skal være omsluttet af cementmørtel for ikke at ruste. Du laver fugen med cementmørtel sådan, at du kan fuge med din fugemørtel.

fase
Brug 6 mm rustfri husk at vande fugen godt.
Ok. Men er cement også nødvendig når stålet er rustfrit? Eller cementens primære funktion at skabe styrke?
Godt spørgsmål, cementmørtlen og jernet stammer fra dengang rustfri armeringsjern ikke fandtes. Men brug cementmørtel, det binder sikkert bedre til både mursten og jern.

Venlig hilsen
Knud
JakobGad skrev den 14-06-2020 17:00:18

Ok. Men er cement også nødvendig når stålet er rustfrit? Eller cementens primære funktion at skabe styrke?

 Cementen har to funktioner. At skabe styrke og beskytte jernet mod at ruste.

Hvis der ikke er hul i muren, hvor jernet skal lægges ind ville jeg kradse 6-7 cm. ind, fylde ca. 1,5 cm cementmørtel og derefter jernet og så fylde op  med cementmørtel. Der skal ikke mere cementmørtel i end der er plads til den afsluttende fuge.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis