KLIK-GULV, niveauforskel?

Hejsa -

1: Jeg skal lægge ca. 140kvm klik-gulv (værelser-køkken/alrum-stue).. dog har jeg et "lille problem". Se venligst billede. Køkkenet er af brune fliser og stuen har plankegulv. Køkkenfliserne ligger ca. 5-8mm lavere end stue gulvet (altså stuegulvet står lidt højere?). Mit spørgsmål: Findes der en metode, hvor man kan ligge klik-gulv i hele køkken-stue-området, UDEN begynde på det stoooore arbejde med at banke både fliserne og trægulvet op og starte helt fra bunden?..

2:
Kan/må jeg undlade at montere dørtrinene på, da jeg ønsker at få gulve UDE dørtrin/bundstykke?.. (jeg vil nemlig helst ikke investere i 10 nye døre med ny karmsæt uden bundstykke :) ??)

Mange tak for jeres svar på forhånd...

Mvh. Sela
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du fjerner bundstykkerne, skal der mures ud under, da det er rå beton. Desuden får du træk i hele huset, da dørene vil stumpe. Niveauforskellen kan udlignes med krydsfiner Eller selvnivellerende beton, men Du skal kontrollere om gulvene er helt plane, specielt klinkerne.

Hvis du fjerner bundstykkerne, skal der mures ud under, da det er rå beton. 

Tak for svar uldal :)

Jeg glemte at nævne at alle gulve i værelserne har kun tæppe ovenpå rå beton. Tæppet skal fjernes. Min tankegang var at fjerne bundstykkerne, ifm lægning af klikgulv i “et plan” over hele huset, også igennem dørene..
hmm.. det med træk i huset havde jeg ikke tænkt på 🤔

tak for “krydsfiner”-ideen... tror at denne ide er lettere at gå til fremfor selvnivellerende beton for mig :)

Du kan også vælge et tykkere gulvunderlag på klinkerne end du vælger på trægulvet
husk at dit køkkenbord bliver 1,5-2 cm lavere

uldal skrev den 14-06-2020 07:50:51

husk at dit køkkenbord bliver 1,5-2 cm lavere

jeg skal også fjerne eksisterende køkken :) og montere det her køkken som jeg gav 16tkr inkl hvidevarer i dba :)

Annonce
kaffemand skrev den 14-06-2020 07:32:13

Du kan også vælge et tykkere gulvunderlag på klinkerne end du vælger på trægulvet

ja.. det lyder også til at være en nem løsning :)

Forstår ikke helt problematikken med træk grundet manglende bundstykker.

Vi har ingen bundstykker under vores døre, og der er klikgulve i alle rum udover bad og køkken. Det giver ingen problemer.

Man kan så derimod argumenterer for, at udskiftningen af luften i rummene er bedre end hvis døren var mere tæt med bundstykke.

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis