Kvalitet af bordplader

Hej
Det her er måske et meget simpelt spørgsmål.
Men jeg er ved at lave køkken og skal vælge bordplade, og vil gerne have en ubehandlet egetræsbordplade (som jeg selv olierer).
Men jeg er simpelthen usikker på hvad forskellen er på de forskellige egetræsbordplader man kan få på markedet. Der kan jo være ret stor prisforskel, uden at det er tydeligt for mig hvad forskel i f.eks. kvalitet er.
F.eks. denne fra Silvan https://www.silvan.dk/limtrae-bordplade-eg-635-mm-3000-mm-38-mm?id=3500-1617360
og denne fra Bauhaus https://www.bauhaus.dk/dlh-bordplade-massiv-eg-ret-forkant-40-x-635-x-3020-mm

De er samme mål men den sidste er næsten dobbelt så dyr uden at forskellen er klar for mig... Og hvis man går skridtet videre og køber en egetræsbordplade (igen i samme mål) fra et af "bordpladefirmaerne" skal man af med rigtig mange tusinde.

Kan nogen fortælle mig lidt hvad jeg skal overveje med bordplader og hvad forskellene er?

Mit køkken er hverken fint eller fancy (IKEA), men samtidig synes jeg at en pæn bordplade kan gøre en stor forskel i et køkken :-)

Mvh Mette

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den fra Bauhaus er 2mm tykkere og 20mm længere.. Men.. stadigvæk en B/C kvalitet..
Jeg ville nok tage i Silvan og selv vælge en pæn plade ud (lad ALDRIG byggemarkedet vælge for dig! - de tager det klammeste, der ikke kan sælges, og sender til dig!)
Du kan ved "bordpladefirmaerne" købe nogle med gennemgående stave - og de er dyre.. om du synes de er pænere, og prisen værd - kan kun du afgøre
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er naturligvis en smagssag, men jeg ville vælge en type med 20mm brede stave.
Kig efter eventuelle spartlede (brune) 'pletter' på pladen.
Husk at slibe inden oliering.
Få evt byggemarkedet til at save i længde, specielt hvis endstykket vil være synlig.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Personligt har jeg fortrudt eg på køkkenbordet da det konstant skal have olie ellers får det nemt ringe og pletter fra våde ting.
Det var sgu nemmere med laminat hvor det ikke betyder noget hvis en tekande er lidt våd i bunden  

Bare kald mig BBB 
Køb hos en fabrikant af massive bordplader! De bliver stavlimet af sorteret ovntørret træ af g o d kvalitet med fuld stav i forkant. Kig feks på Spekvahjemmeside (nej, jeg er ikke ansat, men kender deres kval). De der byggemarkeds plader er asiatisk “eg”

 

Big Bam Boo skrev den 13-06-2020 22:30:55

Personligt har jeg fortrudt eg på køkkenbordet da det konstant skal have olie ellers får det nemt ringe og pletter fra våde ting.
Det var sgu nemmere med laminat hvor det ikke betyder noget hvis en tekande er lidt våd i bunden  

 Har du overvejet noget 2 komponent behandling? 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Christian M skrev den 14-06-2020 08:59:06

 Har du overvejet noget 2 komponent behandling? 

 Nej kender ikke rigtigt til hvad det er, men vil da prøve at google det


Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 14-06-2020 10:27:24

 Nej kender ikke rigtigt til hvad det er, men vil da prøve at google det

 Jeg brugte noget 2 komponent til mit spisebord af egetræs planker. Jeg ved dog ikke om man kan få noget der giver en helt naturlig farve. Den jeg har brugt er lidt lys i det. 


Men det gør at jeg kan spilde alt på bordet, da bordet ikke suger overhovedet. Så det er nemt at tørre af. 

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også