Farve på jordledning? Morten Lisbjerg 18 13-06-2020 13:47 Hej folkens, jeg er ved og skifte mine stik kontakter ud til en nyere model. ET hurtigt spørgsmål vedr.den orange ledning til venstre i billedet. Er det jord? For den plejer vel og være grøn/gul? ELler er det noget helt tredje? 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
mfrost 3258 9400 13-06-2020 14:10 Meget tvivlsom at set skulle være jord, har du et måleinstrument kan du måle om der er 230 v imellem den brune og den orange.. i så fald er det sikkert jord, jeg tvivler dog, men normalt ja så er jord lederen gul/grøn i ældre installationer kan den også være rød., men Dor at være sikker kan du jo forsøge at finde ud af hvor ledningerne kommer fra og så kigge der.
PinkHenrik 6109 6300 13-06-2020 14:51 Farven på ledningen har ingen betydning for det der løber inden i den Du bliver nød til at måle dig frem til om det er det ene eller det andet, alt andet er rent gæt.Du kan jo heller ikke vide om den blå er nul uden at måle det...Ja, en jord/beskyttelses leder SKAL være gul/grøn (kun i gamle installationer kan den være rød), så selv om den er forbundet til jord, så kan den ikke bruges som sådan, så du bliver nød til at skifte den til en gul/grøn. Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
S. Fabrin 19651 4400 13-06-2020 15:25 Har du set efter i gruppetavlen, om den orange er forbundet til jord? Din installation ser ud til at være udført som ledninger trukket i rør, så installationen er nok fra omkring 70erne. Kan du ikke vise et billede af din gruppetavle, så det er til at se, om der er et HFIrelæ. Et cowboytrick til at se om den orange ledning er forbundet til jord, er at forbinde en pære på 15W mellem orange og fase. Hvis HFIrelæet kobler ud, er orange forbundet til jord. fase