Lave hul i mur

Vi er i gang med overvejelser omkring en pizzaovn i haven og vil gerne bygge den op med en åbning mod pladsen til venstre, der er bygget ind i muren og støbt på fundament det laves på græsset.

Hullet til ovnen er over græshøjden bagved muren og skal være 50-70 cm bredt, og 40-50 cm højt. Muren er ca 25 cm dyb.
Muren er ca 160 høj og jorden går ca en meter op, vi tænker muren stadig kan holde til jordtrykket med et hul. Er der nogle der tænker noget andet?

Hvilket værktøj/maskiner er bedst til sådan en opgave?

Håber der er nogle der kan hjælpe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begynd med at tegne hullet op på muren. Find en vandret fuge i den højde hullet skal være i . Når du har tegnet højde og bredde, kan du begynde med at bore  huller i den øverste fuge. Med hammer og en slank mejsel (elektriker mejsel) gør du den første sten fri. Fortsæt vandret og lodret. Du vil få nogle "takker", som skal repareres bagefter. 

fase
Der kommer drøn på en pizzaovn, så jeg vil foreslå, at du lægger en overligger ind i øverste skift til at bære muren.

Man kan begynde med at kradse fugen over øverste skifte ud og lægge et par stykker 6 mm jern i fugen fyldt med cementmørtel. Der skal måske og fores med ildfast materialet inde i ovnen. Hullet er kun godt to løbere langt.

fase
Mange tak for hurtige svar   
Du får god koncentreret varme, hvis du køber en plade Skamol, skærer den ud og forer ovnen med det. Det er ildfast sten, let at save i.

Annonce
Ved du hvilke materiale muren er bygget af ?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er faktisk i tvivl og det er mursten eller om den er støbt af beton. Skal lige have banket et lille hul.
Hvis det er beton, hvad skal jeg så bruge?
Beton, så skal du skære med vinkelsliber og diamantskive, og hugge resten ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det er beton, tegner du hullet op på muren og borer et hul i hver hjørne, så du også kan tegne hullet op på den anden side. Du kan ikke skære gennem muren med en vinkelsliber, men er nødt til at skære fra begge sider.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis