Vælge højbed (materiale)

Hej,
Omkring et drivhus skal vi have opsat nogle højbede. Drivhuset er i antrazit. Vi har ikke nogen højbede i forvejen så vi har ingen erfaring - eks. med materialet højbedet skal være i.

Vi er faldet over denne type højbed, som jeg har købt hjem: Garden Life Easy højbed.
Men de er godt nok tynde i materialet. der må komme mærker hens ad vejen tænker jeg - eks. fra planeklipper, når jorden udskiftes osv.

Vi tænker ikke at lave bedet i betonblokke. Hvilket type højbed er I rigtig glade for - måske lavet i træ, men hvilken trætype.

Jeg kan godt save ud m.v., men vil måske godt have noget færdig.
Det vil jo nok være det billigste at lave det selv i noget langtidsholdbart træ.
Håber i vil bruge et par minutter og komme med Jeres erfaring på materialer og evt. tiden på hvor lang tid det tager at lave. Den ene side skal ia lt være på 80*240 og den anden: 80*360.

Mvh Torben
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har et højbed i corten, som en en speciel ståltype der ruster i overfladen. Men holder længe. Der e 3 år gammelt, og viser ikke tegn på tæring. De er dog lidt dyre i denne ståltype. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Du kan lave dem i træ og fore med tagpap. Det fungerer hos os i lang tid.

 

De er meget robuste. Tror slet du kan lave en bule i dem med en plæneklipper... 🤔

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hvis du vil lave det i træ, så kan du bruge ubehandlet, sibirsk lærk, som er meget robust. Det bruges også som terassebrædder, som man også fint kan bruge til at bygge et højbed af. Du bør undgå at benytte imprægneret træ, da det afgiver giftstoffer til jorden. Hvorvidt højbedet skal fores eller ej er en smagssag, men man kan fint benytte armeret presenning, hvis det skal være. Dine bede er ret lange, så husk at lave afstivning på tværs for hver løbende meter cirka.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kolding: mht trykimp og gift i jord. Hvad gør man så hvis man sætter stolper til et hegn? Og lærk! Elendigt terrassetræ. Egner sig ikke til vandret montering.

 

uldal: Jeg synes ikke man kan sammenligne et hegn med et højbed. Mange vil gerne plante urter mv. i et højbed, og indeholder jorden giftstoffer, så er det ikke ideelt. Ved ikke hvordan du er kommet af den opfattelse, at lærk er som du beskriver, men lærk kan med fordel bruges til mange ting.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 13-06-2020 14:30:17

Hvis du vil lave det i træ, så kan du bruge ubehandlet, sibirsk lærk, som er meget robust. Det bruges også som terassebrædder, som man også fint kan bruge til at bygge et højbed af. Du bør undgå at benytte imprægneret træ, da det afgiver giftstoffer til jorden. Hvorvidt højbedet skal fores eller ej er en smagssag, men man kan fint benytte armeret presenning, hvis det skal være. Dine bede er ret lange, så husk at lave afstivning på tværs for hver løbende meter cirka.

 Jeg havde tænkt lidt på at bruge 75*75 trykket stolper i hjørnerne og så for hver 120 cm. Men trykket stolper er måske ikke så godt? kunne jeg ikke fore omkring dem evt med armeret pressing for at undgå problemer med fødevarer?

Hvis jeg ikke bruger stolper hvordan kan i så foreslå at lave afstivningen?

Mvh Torben
TheDexterTeam skrev den 14-06-2020 20:24:07

 Jeg havde tænkt lidt på at bruge 75*75 trykket stolper i hjørnerne og så for hver 120 cm. Men trykket stolper er måske ikke så godt? kunne jeg ikke fore omkring dem evt med armeret pressing for at undgå problemer med fødevarer?

Hvis jeg ikke bruger stolper hvordan kan i så foreslå at lave afstivningen?

Mvh Torben

 Hvilken tykkelse mener I mine brædder bør have?

Mvh Torben
Dine brædder bør være mindst 20mm tykke, men jeg ville ikke selv gå meget under 30mm. I stedet for stolper kan du fint bruge samme brædder som til siderne, her skal de på langsiderne graves ned, så du skruer ind i den smalle side for at opnå maksimal afstivning.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis