Ødelægger tagpap på mit tag !

Jeg har i hvert fald 2 problemer med min nabo:
1) Grene fra naboens træer gror ind over mit udhus og skraber hul i tagpappet !
Han vil ikke klippe sine træer !
Jeg har gjort det mange gange for ham, men jeg må jo reelt ikke klippe i hans træer.

Hvad gør jeg for at få ham til at ordne sine træer, så de ikke ødelægger mit tag ?

2) Han stabler haveaffald/gamle brædder m.m. op af bagmuren i mit udhus, så jeg kan se fugt på nederste del af væggen - muren står i skel og har været der i 60-70 år.
Han vil ikke fjerne affaldet op af min mur !
Ca. halvdelen af hans have er fyldt med kvas og afklippede grene fra træer og levende hegn.
Det er en ren krudttønde i tilfælde af brand.
Hvad kan jeg gøre for at få muren frilagt ?

mvh

Mvh
KSor, Århus V
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mig bekendt må du gerne klippe de grene af, der hænger indover skel, så de er inde på din grund.

Nok lidt svært med det der ligger op af muren, når den står i skel.

Vi prøver igen, i morgen --
Nej, KUN ejeren af træet må beskære træet !

Mvh
KSor, Århus V
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du prøvet at TALE med ham - altså "italesætte" hans adfærd?   - og ikke bare ringeagte hans ageren, der i din optik virker neandertaleragtigt?
Hvor lang tid har du været nabo? Og hvem boede der først?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sakset fra Bolius, i de 2 tilfælde må du godt selv skære i naboens træer, og det er ifølge hegnsloven
1
  • Grenene vokser gennem hegnet. Hvis der vokser grene fra naboens træer igennem jeres fælles hegn, eller grenene hænger så lavt over hegnet, at det skades, må du gerne kappe grenene af i skellinjen.
2
  • Grenene hænger for lavt. Hvis grenene fra naboens træ hænger så lavt ind over din grund, at du ikke kan komme til med dine havemaskiner, må du gerne beskære grenene i skellinjen.
Så hvis de opfylder to af de ovenstående eksempler må du gerne.


Vi prøver igen, i morgen --
Jo du må skære i alt, derhænger ind over skel, også høste hans frugter. Men snak da med ham, for dit problem med stakken op ad muren, løser du ikke lige, da du selv bør have adgang til din mur. Er du helt sikker på, din mur står lige i skel? Kig efter skelstrn - diskret.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har kæmpet med ham i mere end 20 år !!
De er et par, som burde bo i en lejlighed,da de ikke overhovedet har lyst til havearbejde - det er tydeligt at se på resten af haven, men det er jo deres sag.
Ødelæggelsen af mit tagpap og mur er derimod min sag.

Mvh
KSor, Århus V
Bare klip i det træ og skid på hans følelser.
Bagmuren er der ikke så meget at gøre ved.
Jeps! Gå hårdt til træet, så du ikke skal på igen næste år. Han kan rekvirere hegnssyn, hvis han er utilfreds. Der får han ikke medhold. 

 

Du har ret (og pligt) til at vedligeholde din mur i skel, og må i den forbindelse gerne flytte de ting, som står op ad muren. Du kunne ved vedligehold montere en grundmursplade på muren, således at fugt ikke trækker ind i din mur.
Ja, men problemet er ikke så meget, hvad JEG må - problemet er hvad naboen (ikke) SKAL - han skal ikke lægge haveaffald, gamle brædder, hvas og grene op af min mur !
Og vi taler her om 20-25 års periode, hvor det nederste efterhånden er formuldet og derved danner fugtgennemslag på min mur indvendig.
Som tidligere skrevet ligner hans grund en jungle og overalt på ca. 40-50% af grunden ligger kvas og grene - en krudttønde i forbindelse med brand - det er HANS sag, men når det ligger op af min mur og plankeværk bliver det pludselig MIN sag i tilfælde af brand.

Mvh
KSor, Århus V
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også