Ødelægger tagpap på mit tag !

Jeg har i hvert fald 2 problemer med min nabo:
1) Grene fra naboens træer gror ind over mit udhus og skraber hul i tagpappet !
Han vil ikke klippe sine træer !
Jeg har gjort det mange gange for ham, men jeg må jo reelt ikke klippe i hans træer.

Hvad gør jeg for at få ham til at ordne sine træer, så de ikke ødelægger mit tag ?

2) Han stabler haveaffald/gamle brædder m.m. op af bagmuren i mit udhus, så jeg kan se fugt på nederste del af væggen - muren står i skel og har været der i 60-70 år.
Han vil ikke fjerne affaldet op af min mur !
Ca. halvdelen af hans have er fyldt med kvas og afklippede grene fra træer og levende hegn.
Det er en ren krudttønde i tilfælde af brand.
Hvad kan jeg gøre for at få muren frilagt ?

mvh

Mvh
KSor, Århus V
Jeg har i hvert fald 2 problemer med min nabo: 1)... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rådne grene brænder dårligt.
Det gør en mur også.
Han må gøre stort set som det passer ham på hans egen grund.
Fix de ting der nager dig, fugtisoler muren, beskær træet.
Når nu han er så ligeglad, er han nok også ligeglad med at du gør disse ting. 

Elektronikteknikeren
KSOR skrev den 13-06-2020 11:52:31

Ja, men problemet er ikke så meget, hvad JEG må - problemet er hvad naboen (ikke) SKAL - han skal ikke lægge haveaffald, gamle brædder, hvas og grene op af min mur !
Han må gerne ligge ting op ad din mur. Men hvis det gør det svært for dig at vedligeholde den, kan det muligvis medføre, at han delvist skal betale for vedligeholdet. I hvert fald, hvis der er tale om fastmonterede ting.
Du må gerne flytte tingene i forbindelse med dit vedligehold, men skal selvfølgelig stille dem tilbage efterfølgende.
Da han åbenbart er svær at tale med, så meddel ham, at du f.eks om 14 dage ønsker at vedligeholde din mur - så skal han give dig adgang til grunden. Så graver du fri, montere en grundmursplade, fylder mulden tilbage, og så har du forhåbenligt en tør væg, og både du og din nabo kan være tilfredse.
Jeg er ret overbevist om at naboen ikke må bruge muren på dit udhus som opslagsplads til forskellige effekter, muren er din ikke naboens, du bestemmer endda hvilken farver udhusmuren som vender ind mod din nabo evt. skal males i, med andre ord - din udhusmur i skel er fredet, din nabo må end ikke røre ved eller anvende muren til noget uden din tilladelse. Kan I ikke tale sammen, så send naboen et venlig anbefalet brev, hvor i du beskriver at naboens gøren og laden straks ophøre og du forventer at hans effekter er fjernet inden f.eks. 14 dage - modsat rejser du sagen ved byretten.    
Læser lige (sakset)
Kommunalbestyrelsen kan give en ejer midlertidig tilladelse til at råde over en nabogrund i følgende tilfælde:
1. Når det er nødvendigt for at sikre omliggende grunde, bygninger og ledningsanlæg i forbindelse med et funderingsarbejde, en udgravning eller en terrænændring på egen grund.
2. Når det er nødvendigt for, at en ejer kan udføre et bygge-, reparations- eller vedligeholdelsesarbejde på egen ejendom.
Ja, jeg faldt også over lige præcis den tegning og tekst.

Men jeg må skrive til ham - ikke fordi vi ikke kan tale sammen, men for at have noget skriftligt, HVIS ...

Mvh
KSor, Århus V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også