Erfaring med GTL (Gas-to-Liquid) brændstof?

Jeg har fra en arbejdskollega fået råd om at gå over til GTL brændstof i stedet for diesel i min båd.

Har nogen erfaringer med dette?

Se f.eks.: GTL Brændstof


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Visse (mest ældre) motorer kan ikke tåle GTL. Der har været retssager herom i både Tyskland og Holland.
Yanmar har generelt IKKE accepteret brug af GTL-diesel til deres motorer. Men spørg eventuelt hos Thornam, hvis du har en Yanmar-motor.
Visse havne har fravalgt at sælge GTL-diesel, af nævnte grunde.

Finnband
Hej Finnband

Tak for dit input. Min motor er en Vetus M4.45 på 43 hk (Mitsubishi) fra 2017, så alderen burde ikke være et problem.
Min store udfordring er, at jeg har megasvært ved at skaffe marine diesel, og for det meste er nødt til at købe almindelig lorteolie (den der er tilsat døde dyrekroppe og salatolie) og derpå tilsætte additiver for at minimere risikoen for diesel-pest. Jeg er dog kommet frem til, at det nok ikke blive nemmere at finde et sted, hvor man kan tanke GTL som privatmand, med mindre det er tilgængelig på en havn man besejler.

Kan man tanke GTL som privatperson eller måske få leveret en 200 liter tromle? Jeg ville spørge Shell, men de vil kun snakke GTL med firmakunder...

Min kollega sejler med en 150 hk Lombardini, og han er meget imponeret over motorgang og den rene udstødning ved GTL drift.

God weekend til alle

Venligst
Dannie




Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Hej Igen, Finnband

Tak for link til de informative artikler

Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis