Montere spots i udhæng - hvad må man selv gøre?

Hej

Vi har spots i en del af vores udhæng, som vi gerne vil forlænge til udhænget på gavlen af vores hus. Hvor meget må jeg selv gøre og hvor meget skal elektrikeren gøre?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Teknisk set må du kun bore hullerne, elektrikeren skal trække kabler og montere dem til den øvrige installation, da spots betragtes som en fast installation er det autoriseret arbejde. Men jeg har da hørt om nogen der har gjort det selv, for så svært er det jo heller ikke 😏
Nå, men så vil jeg da forsøge at gøre det selv, hvis det er nemt. Mine oprindelige spots sidder der hvor pilene peger op og jeg vil forlænge dem til den mur som pilen peger på.
Jeg skruede en af spotsne ned for at se hvordan de så ud.

Så planen er at købe disse spots.

Og dette kabel.

Og så bare klippe "jord" af, ligesom på billedet.

Lyder det fint nok?

Hvis jeg er uheldig og spotsne er tilsluttet.så de starter ved nummer 1 og slutter ved nummer 4, skal jeg så trækkeledningen fra nummer 4 og hen til den nye mur, som på nedenstående billede?

Du kan tage det spot der er ved nummer 1 ned, og se om der to kabler i. Hvis der ikke er det, fortsætter du bare derfra med den gør det selv installation, der er begyndt. Ellers er du nødt til at hente strømmen ved det spot, hvor der kun er et kabel i.

fase
Er det strengt taget ikke ulovligt at jord er klippet af istedet for at være sløjfet med rundt ? Men det er måske derfor fabrin kalder det en gør det selv installation 


Ask
Jeg kender ikke disse spots, og kan derfor ikke se om de er godkendt til 3 kabler. Men jeg kan se at der er mindst en udslags brik mere.
Hvis lamper tænder inden for skydedøren, så vil det være meget sandsynlig at det er spot nr. 4 som slutter med 1 kabel
Når du planlægger placering så skal du kigge efter sømhuller i udhængs brædder. Der sidder der et spær og det er ikke godt at bore op lige der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
For at undgå at skulle klippe jorden af, kan jeg vel bare købe et downlight kabel uden jord. Såsom dette.

Og så bare købe spots, hvor der ikke kræves jord, såsom dem jeg linkede til fra jem og fix.
humseper skrev den 14-06-2020 19:35:52

For at undgå at skulle klippe jorden af, kan jeg vel bare købe et downlight kabel uden jord. Såsom dette.

Og så bare købe spots, hvor der ikke kræves jord, såsom dem jeg linkede til fra jem og fix.

 Altså jeg er ikke eksperten her, så Fabrin eller Elmand burde svare. Det som jeg tror er ulovligt handler ikke om at klippe jorden af, men at den ikke er der.

Det jeg tidligere har lært er at et spot tæller som en samledåse i fast installation og der skal jorden altid føres med når man laver ny installation. Derfor er det kun lovligt hvis der er en jord leder i kablet og at denne er forbundet videre i hvert spot sådan at den er aktiv hele vejen. Og det gælder uanset om selve spottet bruger jord.
Men det er muligt at det er mig som har lært noget forkert

Ask
Hvis ikke lamper skal jordforbindes, og der som her ikke er jordklemme i, så skal man ikke fremføre jordleder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er ingen krav om at jordleder skal fremføres i spots selvom disse er fast installation i Bek 1082 som er den lovmæssige grundlag for installationer her i DK, står i paragraf 47
At fast tilsluttet materiel i klasse 2 er undtaget krav om fremførelse af beskyttelses leder...
Man læse i bek 1082 at
Klasse II-materiel: Elektrisk materiel med grundisolation som grundbeskyttelse, og tillægsisolation som fejlbeskyttelse, eller hvori grund- og fejlbeskyttelse er opnået med forstærket isolation.
Og spots opfylder kravene for klasse2, så sumasummarum der er ikke krav jordleder til fast installerede spots.
Bek 1082 kan findes gratis på bl.a. retsinformation.dk

Skønt. Jeg magtede heller ikke at trække nye kabler i alle de eksisterende spots udover dem jeg nu skal installere.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis