Porthænsler

Jeg har bygget et 50 kvadratmeter skur bl.a. med en dobbeltport. De nuværende (ellers ret kraftige) hollænderhængsler synes at være lige svage nok. Det er som om, at porten, når den drejer "skræller" metal af noten, og selve hængslet giver en smule efter (der er luft i metallet ikke meget,, men dog lidt)

Porten er bygget af reglar som indvendig ramme (inkl. skråstiver, m.v.) - porten har stået i 2 år og står i sig selv fint. Selve trækonstruktionen giver sig ikke det mindste (limet/skruet/tappet). Porten er beklædt med klinkbrædder (fyr). Porten er nok cirka 2,2 meter i højden gange cirka 1,5-2,0 meter i bredden.

Hvilke hængsler og hvor mange hængsler (pr. port) anbefaler I derude? Jeg har svært ved at finde ud af dimensioneringen må jeg tilstå! Stolpen som portene er monteret på er en 4x4-stople (trykket).

Ser frem til at høre fra jer :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... og du har smurt de hængsler? Ellers skift til nogen stærkere


 

Olie er godt, hvis man smører en gang imellem, fedt tåler man “glemmer”. Men check også om porten hænger lige, der kan være for meget skævt tryk på. Så lodret som muligt.

 

Jeg lavede sådan nogle hængsler her.
Nederste hængsel bærer porten på bøsningen som drejer om en tap

Øverste hængsel skal bare holde stillingen.
Begge er sat på ydersiden af portsiden/kanten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Halløj, tak for svar - de er godt nok hidsige! Jeg har smurt, og så tror jeg, at jeg skal flytte beslagene lidt. Har set, at de ikke er kommet langt nok ud, så facadetræet faktisk støder på facaden, når jeg åbner porten - det er vist en betydelig del af problemet! Tak for hjælpen :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis