Er det asbestslam på loftet?

Vi er lige flyttet ind i et 70’er villa og var lige oppe og kigge på loftet, hvor jeg ser på en enkel lægte lidt grålige aflejringer. Er det mon asbestslam? Og skal der gøres noget ved det? Se billeder :)
Tak for hjælpen. :)Billede ved lem Billede af lægte
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne det godt ligne, ja. Se efter om det også er andre steder på loftet og på bagsiden er tagpladerne.

Er det asbestslam bør du tage kontakt til et saneringsfirma for at afdække omfanget af forureningen. Det kan blive en bekostelig affære. 
Tak for svar. Jeg må op og kigge. Det underlige er, at der har været 3 byggesagkyndige der kiggede på huset i alt og ingen har nævnt noget...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kunne ligne at taget har været højtryksrenset, evt i forbindelse med at taget blev malet.
Men find nu ført ud af, om dine tagplader, i det hele taget er asbestholdigt.
Men er det det oprindelige tag, er de det nok..

Men du har vel en ejerskifteforsikring ?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har ejerskifteforsikring, men tænker at taget skal skiftes ud inden for 5 år så måske jeg ikke skal gøre mere lige pt.? Det ser ud som om det kun er på de to billeder og ikke andre steder. 
Jeg mener at man plejer at sige at Asbest ikke er et problem - så længe man ikke piller ved det ! Det er først når du piller ved det at det kan være problematisk!

Men hvis det er asbestholdigt burde du naturligvis have været oplyst om dette i forbindelse med handelen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er asbestslam. Vores hus fra 1972, som vi overtog i sommeren 2017 var fyldt med det på loftet, på taglægter, spær og kæmpe plamager på isoleringsbats, m.v. Jeg var hele møllen igennem med advokater, ejerskifteforsikring og byggesagkyndige der udarbejdede tilstands rapporten for huset.
Ejerskifteforsikringen dækker ikke, så den kan man godt opgive med det samme. Ejerskifteforsikringen dækker skjulte skader, som kan forsage skade på andre bygningsdele fx. De vil ikke kategorisere asbestlem som en skade. Desuden er deres argument at lofts rummet ikke beboelse.

Du kan derimod rette din klage til byggesagkynding, som burde have givet forholdet en anmærkning i tilstands rapporten. På www.husklage.dk kan du læse om flere sager med asbestslam, hvor køberen efterfølgende har klaget til byggesagkyndig og fået medhold.
Jeg henviste til flere sager på www.husklage.dk som gjorde at byggesagkyndig smed håndklædet i ringen og fik sin ansvarsforsikring til at dække forholdet. Dette kostede kr. 120.000,- inkl. Moms. Alt isolering blev pakket ned i store poser og båret ud fra loftet igennem en åbning i gavlen af huset. Efterfølgende blev alt støvsuget med HEPA-filter to gange, inden der blev blæst ny papiruld isolering ind på loftet. Der skal et professionelt saneringsfirma til at udføre arbejdet. Det er ikke gør-det-selv arbejde!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er vel eternitslam, der måske indeholder asbestfibre?!

 

@Wizo
Det lyder da helt vildt. Nu ser det ud som at det ikke er slemt her, men lidt er der. Der er iøvrigt lagt nyt papirisolering efter tagspuling.Kan I hvert fald ikke se plamager. Spørgsmålet er bare om der skal gøres det helt store nu eller om vi skal vente indtil taget skal skiftes? Kan I øvrigt ikke komme ind på husklage.dk.Ved du om de har fået nyt navn?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også