Er det asbestslam på loftet?

Vi er lige flyttet ind i et 70’er villa og var lige oppe og kigge på loftet, hvor jeg ser på en enkel lægte lidt grålige aflejringer. Er det mon asbestslam? Og skal der gøres noget ved det? Se billeder :)
Tak for hjælpen. :)Billede ved lem Billede af lægte
Vi er lige flyttet ind i et 70’er villa og var... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Takker mange gange. :) Ville du først skrive til den byggesagkyndige?
Hvis der er blæst isolering ind, efter taget er højtryksrenset, kan der måske også ligge asbestslam under, den nye isolering.

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan der godt. Men jeg bliver faktisk i tvivl om det måske er pladen der har har været utæt og det er derfor der har rendt vand ned på lægten. For den plade har vores håndværker skiftet ud for et par dage siden.. så måske er det bare det. Der er intet andet at se på de andre lægter. 
Vores loft efter tagrensning:

Dit ligner også noget fra en tagrensning. Det burde ikke regne ind i mellem pladerne. Typisk er utæthederne omkring skruerne, hvis det regner ind. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan sagtens være, men kan se at den ene plade er flækket på billedet hvor det har sivet. Den plade der var udskiftet var også flækket. Det er derfor jeg tænkte at det måske var regnvand, for der er intet andet at se på resten af taget. Men tænker at jeg også må prøve at få nogen herud der kan kigge på det og evt. tage prøver. Har skrevet til den byggesagkyndige 👍🏻
Annonce
Endnu et spørgsmål vedr. asbest:

I vores hus var der en væg med falske murstensfliser (som ligner mursten uden at være det), som vi har pillet ned i stuen med et koben. Og al den snak om asbest i tråden at jeg begyndte at spekulere i, om der også kunne være brugt asbest til klæb? Det har jeg læst at man nogle gange brugte i gamle dage.

Jeg tror dog de her falske mursten var sat op på et senere tidpunkt end 1970. Her er et par billeder:

https://imgur.com/HYL19eW
https://imgur.com/6PqYG72

Har jeg bare paranoia? :)
Nej, det var normalt indtil slutningen af 70'erne at der var asbest i fliseklæber.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Cool tak for svar. Så kan jeg slappe mere af omkring det :)
Har lige snakket med ejeren, og det viser sig at de sten vi har pillet ned er født originalt med huset. Bør vi foretage en asbestanalyse for at se, om der skulle have været noget?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også