Indbygningsspot/-lamper med 60 grader kabler - Farligt?

Hej, jeg står og har underskrevet køb af hus, men havde desværre missede dette punkt, som gør sig gældende ved begge badeværelser og omhandler indbygningslamper/-spotlysene:

"det kan ikke verificers om kabler er jf. fabrikanten anvisninger. der er anvendt LEDNING 3G1,5 H05VV-F HVID R50med max temperatur på 60 grade"

Efter noget søgen kan jeg dog se, at det er meget usandsynligt, at spotlysene skulle fungere med 60 graders kabler. I den anledning har jeg derfor nogen spørgsmål, jeg haber nogen kan hjælpe med mig:

1) Findes der spotlys eller andet som kan bruges i forbindelse med en kabel som kun tåler op til 60 grader? Her tænker jeg på, om man blot kan udskifte dem til noget mere svagt.
2) Er det et omfattende / dyrt projekt at ændre kablerne? (De er inde i gipsvægge)
3) Er det brandfare, der er grunden til maks varmen, eller betyder det blot, at lysene brænder sammen / ikke virker?
4) Er der en løsning jeg har overset?

Vi har desværre kun 6 dages fortrydelsesret på købet,men det bliver nok ikke en deal breaker, jo mindre det er meget kritisk. Det betyder dog, at det er svært at få en elektriker derud i tide,hvilket er grunden til, jeg prøver at spørger herinde.

Med venlig hilsen
Daniel
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Burde være forholdsvis simpelt for en elektriker at skifte kabler ud til såkaldte downlight kabler, der kan tåle 90 grader. Hvis det er alm 230 v spotte kan du skifte uden,problemer til led lyskilder, som ikke giver så meget varme.. nu ved jeg ikke hvor mange spots det drejer sig om, men jeg tænker at en elektriker vil komme meget langt på et par timer med udskiftning af kabler. At aflyse huskøbet alene p.g.a af denne i mine øjne lille ting ville være dumt...... meget dumt. Er det gamle halogen lyskilder der sidder i spotsene så udvikler de en del varme og denne varme kan få isoleringen på kablerne til at smelte, dette sker stort set aldrig ved nye led lyskilder, 
Mange tak for det betryggende svar. Jeg var af den tro, at vi skulle have gipsloftet flækket op for at kunne skifte dem, hvilket lyder meget dyrt. Herudover var jeg bange for forsikringsforbehold i kombination af brandtilfælde. Men det lyder jo til, at det kan ordnes på flere måder :)

Det drejer sig om 6 spots i alt fordelt på to badeværelser. Herudover er samme problem også i carport, men der er kabler tilgængelige, så det tænkte jeg selv at fikse
Velkommen på lds
Det vil næsten altid være sådan at kabler ligger løst hen over gipsloft. Så man tager lamper ned, binder en ny kabel sammen med den gamle og hiver. Så skal det samles igen. Det er det man kalder peace of cake
Men en bedre løsning vil være at opgradere spot til LED. Der kan langt de fleste køre på 60gr kabel.
Halogen spot er typisk på 35W og der forekommer der en del varme. LED er typisk på 4,5 W er så er der selvsagt ikke nær så meget varme.
Og tidligere ejer har kørt med det sikkert i årevis, og der er ikke sket noget.
Javel har i 6 dages fortrydelses ret, men hvis i gør brug af den så koster det vel en % sats af husets pris. Det vil typisk langt overskride indkøb af 10 nye spot.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er selv elektriker og en ogp.Som denne er umiddelbart i den  simple ende, der,kan dog være nogle specielle forhold hos dig som gør at det tager lidt mere end et par timer.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også