nye el kabeler

Hej et spørgsmål om EL
Da jeg er ved og lave første sal har jeg alle mine gulve oppe og tænker på og skifte alle gamle ledninger med nyt så er det om det er okay jeg selv trækker nyt kabel og gør klar til elektriker kommer og laver det med og sætte det til og stikkontakter til
Så er det hvad kabel jeg skal købe til dette jeg tænker og trække et kabel til hver rum og gruppe til hver rum så det er kun det rum som går hvis der er noget galt på et tidspunkt
I køkkenet skal jeg have 220v og kraft stik til opvasker og ovn og gasblus resten skal køre 220v
Forslag til kabel modtages gerne
Til info har jeg for 2 år siden fået sat ny el tavle op af elektriker som kommer og slutter det hele til af det nye som skal laves 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du spørger, om du må trække kablerne og gør klar til elektrikeren er svaret, nej det må du faktisk ikke. Du gør det jo nok alligevel. Nu er det svært for ikke at sige umuligt at give dig et præcist svar uden en tegning over rummene, Men som en grundregel skal du bruge 3x1,5mm2 til 230v som er sikret med 10/13A. Til ovn og opvaskemaskine, som begge kører på 230V, kan du lave en gruppe sikret med 3x16A. Til det skal du bruge 5x2,5 mm. I køkkenet skal de stikkontakter, der ikke bruges til fastmonterede brugsgenstande som f.eks. køleskab, være fordelt på to grupper.

fase
S Fabrin jeg takker for svar på mit spørgsmål med hvad slags kabel som skal trækkes
ang rum så er værelser og stue og soveværelse med hver sin gruppe da jeg tænker at med alt det som køre af tv playstation og lader til alt andet så er der bedst med kabel og egen gruppe måske overkill fra min siden ;-) 
har jeg forstået rigtig at jeg ikke må ligge kabel rundt til værelser syntes det var mere nemt da jeg har gulv oppe ;-)
jeg har forstået man godt selv må trække rundt og gør klar til el installatør kommer og laver stikkontakter og slutter til i el tavle men det er noget jeg har misforstået 
Du spørger, om du må trække kabler til installationen. Det har jeg svaret, at det må du ikke. Selvfølgeligt er det nemmere, når nu gulvet er oppe. Det er stadig et arbejde for elektrikeren. Om du så gør det alligevel, kan jeg ikke forhindre dig i. Men sørg nu for at der ledninger nok i kablerne.
Med hensyn til om de forskellige rum skal have hver sin gruppe, så er det måske lidt overkill, men gør dog det at du trækker et kabel fra hvert rum ud til gruppetavlen. Så kan du slå det sammen til en eller flere grupper og er dermed sikret, hvis der skulle blive brug for det. I øvrigt skal du vel også have lampesteder og tilhørende afbrydere. Så hvilke kabler med antal ledere kan der ikke rådgives om uden en tegning af rummene.

fase
Det helt ultra korte svar er at du ikke selv må trække kabler men i praksis kommer det an på hvad din elektriker vil gå med til at du gør selv. Jeg hare lavet massere af el på den måde at jeg har haft elektrikeren ude før jeg gik igang og så har vi aftalt hvordan eldelen skulle laves og så er jeg gået igang og har trukket kablerne og sat underlag op men ladet ledningerne stikke ud af væggen og så er elektrikeren kommet og samlet det og monteret stik mm. På den måde har jeg sparet rigtigt mange penge, også fordi jeg selv har indkøbt alle delene over nettet, men hvis man skal gå helt stringent efter reglerne er det ulovligt.
Så kan man diskutere om man f.eks. må trække kabler som man efterlader synlige og som elektrikeren så kan komme og syne, den har været oppe her i forummet før, men den diskussion vil jeg ikke gå ind i, den bringer nemlig meget stærke følelser frem hos nogle folk.
Jep du må faktisk ikke trække nogen som helst kabler eller ledninger. Dog må du gerne rille en væg ud, sådan at elektriker nemt kan ligge kablet, men det er så lige gyldigt her. At du nok selv gør det alligevel er en anden sag ;o)
Hvis du selv vil det hele så kan du overveje at føre ledninger i elektriker rør, så kan det nemt fixes hvis du har lavet en fejl.
Kan sagtens forstå du vil have en grp. pr. rum. Det har jeg selv   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Jeg takker for svar og vil ringe til elektrikeren og få ham med på råd da jeg vil have kabler til og løbe under det nyt gulv Jeg vil have det rigtig lavet så der ikke er noget og komme efter
mange tak for de godt svar
Mvh Freddy

Hvad er din gamle installation lavet af ?
Hvis det er plast ledninger i plastrør, så kan du ikke lave det bedre ved at skifte til kabler. Men du kan naturligvis få de udvidelser udført som du kunne tænke dig.

Er det gamle ståælrør med stofledninger. Så er det klart at det er en god ide at modernisere det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er gamle installationer fra 60/70 så jeg vil gerne opdater dem med nyt som kan trække alt det elektriske som vi bruger i dag
Opdatering min elektriker har været og givet lov til at jeg trækker nyt kabel og har anvist hvordan det skal ligges
Fik nogle ruller af kabel hos ham som vi trækker ud
Så jeg vil takke for de gode svar jeg har fået
Mvh Freddy  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis