robot plæneklipper guide kabel

jeg har bestilt en gardena robot plæne klipper. dog har jeg ikke modtaget den i nu. men har læst manualen igennem fra nettet. nu er mit spørgsmål, man skal ligge et guide kabel. det skal forbindes bag oplader og gå ind under opladeren. men skal det bare ligges til det fjernesete hjørne af haven i en evt. lige linje.og så forbindes med afgrænsning kabel med samlemuffe.
har før haft texas. og der lagde man bre afgrænsning kabel fra oplder, ind under den.hele vejen rundt i haven. og tilsluttet den til opladeren igen. der var ikke et guide kabel.

og er det generalt at robotterne erså nedslidt efter 1,5-3,5 år. for læser godt nok mange hvor deres robot højst har levet i 3,5 år. vores texas levede i 1 år og 350 dage. så var så heldig at få det meste af beløbet tilbage
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har på arbejdet en robot som er 8 år, lige som så meget andet hænger pris og kvalitet sammen.
i sammme åndedrag; texas forhandler ikke rigtig mere robotter, de har et restparti tilbage

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Den Gardena robotplæneklipper bliver du glad for! Jeg har selv en Gardena Sileno Life 750 som gør det virkeligt godt. Jeg har tidligere haft en robotplæneklipper fra et andet mærke, som kun holdte til 2,5 sæsoner på trods af den beskedne nypris på knap 13.000 kroner! Øv! :-(

Gardena robotplæneklippere er så smarte, at de følger et særligt guidekabel retur til ladestationen. De bruger også guidekablet til at køre i mellem de forskellige zoner. Afhængig af kompleksiteten af dine plæne, anbefales det at trække guidekablet til det fjerneste punkt, så du efterfølgende kan programmere din robotplæneklipper til at starte der også. Du kan også programmere startpunkter under vejs på guidekablet, da maskinen tæller hvor mange meter den følger kablet ud. For enden af guidekablet forbindes dette til kanttråden med en særlig muffe der følger med.

Du kan se her på min tegning hvordan min Gardena er opsat. Ladestationen er placeret ved det blå kryds. De røde streger er kanttråden og den grønne streg er guidekablet. De orange kryds på guidekablet er mine fjern-startpunkter. Så er jeg sikker på at robotplæneklipperen også kommer om i forhaven :-) Den er programmeret til at starte 40% af gangene direkte fra ladestationen, 20% af gangene starter den ved første orange kryds og de resterende 40% af gangene starter den ude i forhaven ved det fjerneste orange kryds.

Husk at der skal være god plads til venstre for guidekablet når du kigger ind på ladestationen, da robotplæneklipperen følger kablet på venstre side i forskellige afstande for ikke at lave kørespor på plænen. Den første meter skal være vinkelret på ladestationen og så ellers bløde buer eller 45-graders knæk når kablet drejer :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Forhåbentlig er der nogle der har en løsning eller fif til de 2 følgende problemer!

Har lige købt min første robot plæneklipper Gardena Sileno Life 750, men har problemer med at den kører skævt ind på ladestationen, ca. 5 cm for meget til venstre i forhold til højre, det betyder at den har svært ved at koble til ladestationen, ofte kører den 4-5 gange ud og ind af ladestationen før det lykkedes, enkelte gange lykkedes det i første forsøg, og få gange har den helt opgivet.
Det er først når den kører ind på selve ladestationen at den begynder at trække mod venstre. Har prøvet at ændre retningen på guidekablet lige foran ladestationen, samt at dreje selve ladestationen, men resultatet er stadig det samme.
Har også problemer med at foretage ny kalibrering af guidekablet, selvom jeg synes jeg gør som manualen foreskriver. Den kører fint ud af ladestationen og efter ca. 30cm drejer den til venstre og giver fejlmeddelelsen at den ikke kan finde guidekablet.

jhb skrev den 25-06-2020 06:31:17

Forhåbentlig er der nogle der har en løsning eller fif til de 2 følgende problemer!

Har lige købt min første robot plæneklipper Gardena Sileno Life 750, men har problemer med at den kører skævt ind på ladestationen, ca. 5 cm for meget til venstre i forhold til højre, det betyder at den har svært ved at koble til ladestationen, ofte kører den 4-5 gange ud og ind af ladestationen før det lykkedes, enkelte gange lykkedes det i første forsøg, og få gange har den helt opgivet.
Det er først når den kører ind på selve ladestationen at den begynder at trække mod venstre. Har prøvet at ændre retningen på guidekablet lige foran ladestationen, samt at dreje selve ladestationen, men resultatet er stadig det samme.
Har også problemer med at foretage ny kalibrering af guidekablet, selvom jeg synes jeg gør som manualen foreskriver. Den kører fint ud af ladestationen og efter ca. 30cm drejer den til venstre og giver fejlmeddelelsen at den ikke kan finde guidekablet.

Står ladestationen helt i vater? Jeg har tidligere set lignende problemer med at docke i stationen hvis ladestationen er skæv, eller hvis overskydende kanttråd/guidetråd er oprullet bagved ladestationen.  

Mht. Kalibrering. Har du tjekket at guidekablet er tilsluttet i den rigtige terminal bag på ladestationen? Hvordan er afstandene i mellem kanttråd og guidekabel omkring ladestationen?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis man bruger et af de orange punkter som start hvordan klipper den så ud fra det? Jeg læste i manualen at man anbefaler at alt el frakobles ved mulighed for torden. Vil det sige at I frakobler alt når I tager væk? jeg er meget interesseret i at få sådan en, men vores græsplæne er stor og delt op  i mange store og små afdelinger. Hvor meget kan den finde ud af?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 25-06-2020 11:42:38

Hvis man bruger et af de orange punkter som start hvordan klipper den så ud fra det? Jeg læste i manualen at man anbefaler at alt el frakobles ved mulighed for torden. Vil det sige at I frakobler alt når I tager væk? jeg er meget interesseret i at få sådan en, men vores græsplæne er stor og delt op  i mange store og små afdelinger. Hvor meget kan den finde ud af?

Så kører den til det orange punkt og klipper græsset i dette område. Den kører jo rundt “tilfældigt”, så den kan forvilde sig væk fra området. Derfor man kan justere antal fjernstarter i %.  
Jeg demontere ikke maskinen eller slukker 230V når det tordner. Jeg lader maskinen passe sig selv. Også når vi er bortrejst. Det er skønt at komme hjem til en nyslået græsplæne efter tre ugers ferie :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 25-06-2020 08:49:07



Står ladestationen helt i vater? Jeg har tidligere set lignende problemer med at docke i stationen hvis ladestationen er skæv, eller hvis overskydende kanttråd/guidetråd er oprullet bagved ladestationen.
Ladestationen er ikke helt i vater, men under de 2cm som det max. er angivet i brugervejledningen.
Prøver her i weekenden at rette den op så den står 100% i vater.
Kører din helt lige ind i ladestationen?
 


Mht. Kalibrering. Har du tjekket at guidekablet er tilsluttet i den rigtige terminal bag på ladestationen? Hvordan er afstandene i mellem kanttråd og guidekabel omkring ladestationen?

Ja den er sat til den korrekte terminal, den har jo også fortaget kalibreringen 1 gang, lige efter den blev tilsluttet, prøver også her i weekenden at flytte kanttråden op foran ladestationen!

Har du selv prøvet at foretage en ny kalibrering af guidekablet?

Kovas, er det ikke blot som alt andet elektrisk udstyr, (computer, TV, fryser, oa.), som man også tilråder at fjerne fra stikkontakten i tordenvejr. Personlig fjerner jeg da også computer, printer og TV fra stikkontakten i tordenvejr, (det er lettere end anskaffe sig nyt udstyr, hvis lynet slår ned), men ikke alle andre apparater, såsom kaffemaskine, brødrister, mikroovn oa.

 

Begge mine problemer er løst, afgrænsningkablet lå åbenbart for tæt på kalibreringskablet ved ladestationen.
Jeg har en billig worx som lige har haft 3års fødselsdag i haven og den kører uden problemer. Eneste issue var her I foråret, der fik jeg tændt for opladeren for tidligt også blev adapteren dræbt af nattefrost. 

Ask
Tak wezio for den udførlige forklaring og illustrationen af din grund. Den har nogenlunde samme form som min, så det var guld værd. Jeg har bestilt en robot af samme model og er ved at finde ud af hvordan det skal installeres, når jeg får den.

Ville det fungere mht. guidekablet, at placere robotten i midten af grunden, svarende til nederst på din tegning? Dvs. i korridoren mellem hus og hæk midt imellem dine to zoner? Eller er det mest optimalt, at ladestationen er i den ene ende af grunden?

Mvh. AllanE
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis