robot plæneklipper guide kabel

jeg har bestilt en gardena robot plæne klipper. dog har jeg ikke modtaget den i nu. men har læst manualen igennem fra nettet. nu er mit spørgsmål, man skal ligge et guide kabel. det skal forbindes bag oplader og gå ind under opladeren. men skal det bare ligges til det fjernesete hjørne af haven i en evt. lige linje.og så forbindes med afgrænsning kabel med samlemuffe.
har før haft texas. og der lagde man bre afgrænsning kabel fra oplder, ind under den.hele vejen rundt i haven. og tilsluttet den til opladeren igen. der var ikke et guide kabel.

og er det generalt at robotterne erså nedslidt efter 1,5-3,5 år. for læser godt nok mange hvor deres robot højst har levet i 3,5 år. vores texas levede i 1 år og 350 dage. så var så heldig at få det meste af beløbet tilbage
jeg har bestilt en gardena robot plæne klipper.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
AllanE skrev den 14-08-2020 17:26:12

Tak wezio for den udførlige forklaring og illustrationen af din grund. Den har nogenlunde samme form som min, så det var guld værd. Jeg har bestilt en robot af samme model og er ved at finde ud af hvordan det skal installeres, når jeg får den.

Ville det fungere mht. guidekablet, at placere robotten i midten af grunden, svarende til nederst på din tegning? Dvs. i korridoren mellem hus og hæk midt imellem dine to zoner? Eller er det mest optimalt, at ladestationen er i den ene ende af grunden?

 Hej Allan,
Guidekablet kan ikke deles i to og bør gå fra ladestationen til det fjerneste område, så din ønskede placering er desværre ikke optimal. Du bør placere ladestationen således at guidekablet løber igennem din have og til fjerneste område.
I min have kunne ladestationen stort set stå hvor som helst i det store område, robotplæneklipper finder fint rundt der. Men til fjerne områder og smalle områder er det nødvendigt at robotplæneklipperen bliver ledt der hen til. Den kunne muligvis finde der hen selv, men så får du måske ikke klippet græsset så tit i dette område, som du gerne vil! :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ældre tråd... Men jeg prøver alligevel.

Jeg har købt en Gardena 1250 med WIFI til FDF grundens klipning. Valget faldt dels efter råd her så siden og dels hvad jeg ellers kunne snuse op omkring emnet og et tilbud på den i Bauhaus (9400,- incl ældresagen rabat).....

Nu kommer næste led i opgaven, nemlig at montere den.... Dels er der placering af lade stationen, det bliver tæt på vores kredshus pga lettest tilslutning af strøm. Men hvordan med det kabel der skal udgøre yderranden af klippe området nogen råd til at lægge dette.. jeg forstår man ikke behøver lægge kablet i jorden men blot fæster det med pløkkerne og så forsvinder kablet i løbet af nogen tid i græsset.
Men hvordan med områder hvor man fx trækker en trailer ud og ind af området der klippes... Vi vil have et par områder hvor det vil ske fra tid til anden.. giver det problemer med kablet på jorden, eller skal det her lægges i jorden?

Guide snoren til at få returen til at forløbe bedst.. er der nogle råd omkring hvor/hvordan det lægges bedst?
Hvor let finder klipperen frem til lede kablet??

Billedet herunder viser grunden der skal klippes, den røde streg afgrænser udvendigt.
De grønne firkanter er to sheltere den gerne må køre uden om (skal der trækkes afgrænsningsledning ind til dem, eller kan man fx ven en planke på kanden af stolperne lave en barriere den støder på i, óg dermed kører i ny retning?)
Dem blå prik er her vi nok helst vil placere lade stationen, men andre steder tæt på huset er også velkomne. Ind mod huset er der en flise gang hvor vi vel blot afgrænser med tråden ven yderkanten af fliserne?
På forhånd tak

MVH Njord
et kabel der bliver pløkken ned, er typisk 5-8 cm nede i jorden i løbet af en sæson, så ingen stress, en normal hobbytrailer trykker ikke særligt tungt, så skal du være uheldig at kablet ligger mellem en masse skarpe sten.

i forhold til hvor mnge tusinde meter kabel der bliver lagt ned om året, sker der ikke særlig mange kabelbrud :)


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Det afhænger meget af de lokale forhold om kablet "forsvinder" hurtigt. Jeg har steder hvor det stadig ligger ovenpå efter én sæson. Men det er meget nemt at få ned i jorden ved at bruge en spade: Stik spaden i jorden parallelt med kablet, vip spaden en smule så der opstår en lille rende hvor kablet kan trykkes ned i. Hold kablet nede mens spaden løftes op. Det har jeg gjort efter behov dér hvor kablet generer.

Mht. guidekablet, så ser grunden ikke så avanceret ud og robotten skal nok finde vej rundt. Jeg ville lade det køre en anelse syd og så en blød bue vest for at slutte helt oppe i indhakket nord for huset. Lad være med at grave guidekablet ned til at starte med og lad der være nogle meter til overs bag ladestationen - så har du mulighed for at lave det om, når du har set om det virker optimalt. Vær lige opmærksom på, at hvis der er meget kabel bag stationen, så kan der opstå elektrisk interferens så robotten får svært ved at køre helt ind i opladeren.

Dit shelter kan du klare enten med brædder eller ved at føre kanttråden rundt om. Det er ret nemt og det er fint beskrevet i vejledningen. Men tjek lige om den ikke kan køre under shelteret, for så kan den jo ligeså godt slå græsset dér også.

Mvh. AllanE
Det der med pløkker over jorden virkede aldrig for mig. Nogen steder gik kablet nærmest opad og blev klippet over af robotten.

Anvendte en fugerenser til at grave en lille rende til kablet hvor jorden blev lagt på plads bagefter.
Det er selvfølgelig lidt hårdt for kniven, så køb en billig fugerenser i Harald Nyborg til opgaven.

Det vigtigste er at sørge for bløde buer istedet for skarpe hjørner. Så kører den godt.   

Jeg må indrømme at jeg ikke er tilhænger af "lad et par meter være" modellen. Det er lidt omstændigt at trække kabel tilbage gennem alle pløkkerne. De gange jeg har haft brug for at lave om har jeg simpelthen brugt samlemuffer. Robot internetshops MV. Sælger sådan nogle pakker hvor der er nogle selvskærende 3M samlemuffer med gele (så de virker under jorden). De er super nemme at bruge man smider kablet ind i hullerne og klemmer sammen med en papegøje tang. På den måde kan man nemt forlænge eller forkorte kablet steder hvor der skulle være behov for det. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis