Troldtekt loft i garage

Hej Allesammen,

Jeg er gået igang med renovering af garagen, og nu er turen kommet til at udskifte de gamle profilbrædder med troldtekt. Jeg har aldrig arbejdet med troldtekt før, men det skal ikke afholde mig fra at give det et skud.

Garagen er 330cm bred og 730cm lang med elektrisk port i enden - og jeg har tænkt på følgende skitse:
Jeg har dog et par spørgsmål:

  1. Hvilken retning vil i anbefalde at opsætte pladerne i? 
    • Tværs eller langs?
  2. Ser min skitsetegning fornuftig ud eller bør troldtekt pladerne opdeles anderledes?
  3. Hvilken belysning vil i anbefale?
Håber i kan hjælpe.

Mvh
En fortvivlet amatør
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine led paneler vil lyse nok.
Jeg ville helt afgjort opsætte plader på langs, alle stumper ude ved siden, da der kan være skævheder på muren der skal tages højde for. ( det kan være nødvendigt med 60 cm i den række som lys og loftslem sidder I ) Så start med at sætte midterste række op og gå så til begge sider. Så måles der på stedet ude ved siden.
Så 1. række til venstre og sidste til højre bliver ca. 45 cm.bred. ( 45 + 60 + 60 + 60 + 45 )= 330
Man kan så vælge 1/2 forbandt eller 1/3 forbandt Jeg har skitseret 1/3 forbandt.
Der startes så nederst ude i venstre side med 95
1. række ( 95 + 120 + 120 + 120 + 120 + 120 + 35 )=730
2. række ( 65 + 120 + 120 + 120 + 120 + 120 + 65) =730
3. række ( 35 + 120 + 120 + 120 + 120 + 120 + 95) = 730
4. række som 1. række %. række som 2 række.
Så må du fordele lamper i midterste række så godt som du kan. En lampe + loftlem bliver jo 120 cm.
Hvis det passer bedre med fordeling af lamper m.m. kan denne række jo også begynde med enten 65 eller 95 cm og så ændre de andre tilsvarende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det hurtige svar,.

Jeg kan se at du foreslår følgende, hvilket også sagtens kan være en muligthed (hvis det er en fordel at sætte pladerne på langs): Jeg har bare rigtig svært ved at se hvordan lyspaneler og loftlem kan fordeles ved denne opsætning.
Hvis man antager at lyspaneler og loft er 600x600 OG at disse skal opsættes i midten af rummet, så må det betyde at der skal være 135cm fra midterrækken og ud til væggen.

Jeg kan umiddelbart ikke får de 135cm til at går op - uanset om man starter med 95/65/35 i "A7"

Det giver altid et mere roligt indtryk hvis loft, og gulv mønstre går på langs i et hus.
Undskyld jeg har regnet forkert i bredden. Mine tal sammenlagt giver kun 230 cm.
Det er korrekt at der skal være en midterrække hvis du vil have lys m.m. til at sidde hen midt i garagen.
Så bliver du nødt til at acceptere 15 cm i start. Det kan også sagtens gå, de 45 cm var bare lidt bedre hvis der ikke skal tages hensyn til rækken i midten.
Altså 15 + 60 + 60 + 60 + 60 + 60 + 15 = 330
Du har en lille trykfejl I felt C 1 og F1 skal der stå 95
Da det er midter rækken der have noget fordelt ligelig ville jeg indrette denne sådan ( startende fra porten og La betyder lampe Lo betyder loftlem.)
35 + 60 + La + 120 + 60 + La + 120 +Lo + La + 95 = 730
Det giver 125 cm ind til centrum af første lampe, 240 cm imellem og 125 cm fra sidste lampe til mur. Og kun 2 stk 1/2 plader. Så vil jeg også tro at port automatik ikke kommer til at sidde over en lampe.
Loftlem kan byttes ud med en af de andre 1/2 plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 11-06-2020 23:43:12

 Tak for gode skitser!
De er helt sikker brugbare som visualisering.

Jeg kan dog se ud fra dine skitser at du anbefaler 1/2 forbandt. 
Bygningskonstruktør skrev den 11-06-2020 23:43:12

Nu er troldtekten indkøbt og skal så småt sættes op. Loftet bliver lagt på langs af garagen, ligesom din skitse 3. 


Men samtaleemnet er nu om det skal være 1/2 eller 1/3 forbandt.
Kunne jeg lokke dig til at lave en skitse som er 1/3 forbandt - samme retning som din skitse 3?

Det er super brugbart!

Ps. hvilket program bruger du? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis