"Termo"-tagets velsignelser....

Problem:
Mit (3m x 5m) af 2” x 8” konstruerede, med ensidig hældning og fuldt isolerede skur med 16
mm termotag bliver >50 grader varmt på en varm sommerdag. 
Og jeg er nødt til at opvarme med olie-radiator om vinteren. Skuret er vest-syd-vest-vendt.

Beskrivelse:
Jeg var så letpåvirkelig, at jeg (efter venne-råd) valgte et termo-tag til mit ellers gode skur. 

Det burde vist retteligen hedde “minus kondens” tag, idet det jo ikke har nogen termo-
virkning, jævnfør Den Danske Ordbogs definition: “lavet af et varmeisolerende materiale”.
Det holder ikke varme ude om sommeren og kulde ude om vinteren - igen jævnfør D.D.O.
“f.eks. termokande, termosok”.

Løsninger?
1)
Isolering nedefra med 2-5 centimeter imellem isolering og “termo”-tag duer ikke, idet var-
men i mellemrummet vil overstige deformations-grænserne - ifølge Plastmos ekspert på
området.

2)
Indvendige baldakiner har potentielt samme effekt, og Plastmo-manden frarådede det.

3)
Udsugning i top af højeste vægstykke og tilsvarende hul(ler) i modstående side.
Og har nogen herinde erfaringer med sådan en udsugning - eventuelt på solceller? 

Eller hvad er løsningen på problemet?

Kan man male udvendig side af “termo”-taget? Hvilken farve? Og hvorfor (ikke)?
Eller indvendig side?

Jeg vil gerne, som det fremgår af ovenstående, undgå at skulle "starte forfra" med
taget, derfor denne tråd....

Jeg er meget glad for mit skur, men genvordighederne giver store skår i glæden!

Hjælp!

Procrastinators unite .... tomorrow....!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kulde om vinteren fordrer varmetilførsel - antager at problemet er størst når vejret er varmt?

Er der mulighed for ventilation i dag vha aftræksventiler? Ellers vil disse eller evt en ventilator koblet på en solcelle gøre en stor forskel, både ift overskudsvarme men også for indeklimaet og de ting du opbevarer. Jeg har lavet noget i lidt større skala til bygningen med min swimmingpool hvor det havde en meget gavnlig effekt, det er her aktivt koblet til poolens solvarmeanlæg.

Maling vil blokere for en stor del af solindstrålingen og opvarmningen af rummet men ikke give aflad for at fjerne overskudsvarme - samtidig vil det også gøre at der er mørkt i rummet, holdbarheden af maling er måske også tvivlsom.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Til BOFH

Tak for svar.
Jeg må se, hvad jeg kan gøre...
Investering i en varmepumpe (køl og varme) var måske en idé.

Eller 3-4 sol-drevne små-udsugninger.

Bedste hilsner
Jesper Stensen.

Procrastinators unite .... tomorrow....!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også