Hjemmelavet akustikpanel

Akustikpaneler med sort bagbeklædning og laminerede lameller er populære, men det kan også blive dyrt at købe 0,6 m for 6-1200 kr/stk, så jeg har besluttet mig for at forsøge at Lave dem selv.
Det lykkedes mig at finde en tre meter bred akustikdug hos SoundstoreXL til 50 kr/m2
Lamellerne giver mig dog noget mere hovedpine. Det er helt umuligt at støve dem op færdiglavede. Jeg har googlet i vildskab, men ender altid med de færdiglavede paneler.
Jeg overvejer at købe høvlet forskalling i fyr 50x25 mm og så save dem midt over så jeg har 25x25 mm lameller. Jeg vil herefter bejdse dem i en pæn træfarver. Jeg vil så lime dem på akustikdugen og give dem nogle hæfteklammer bagpå.
på væggen vil jeg lave en ramme af 38x57 mm lægter. Den vil jeg samle med beslag og fastgøre til væggen og smide noget URSA (lyd)isolering ind i og derefter skrue akustikdugen med lamellerne på med sorte skruer.
Spørgsmål:
1. vil forskallingstykkerne være lige nok til at det ikke kommer til at se dumt ud?
2. Vil de kunne hænge fast på dugen med lim og klammer?
3. Er der andre forslag til at finde billige lameller og i hvilke materialer?
4. Andre kommentarer/ forslag?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil jo nok være nødt til at beklæde en eller anden form for plade med akustikdugen. Herefter påsættes lister ved at skrue de fast bagfra... Man kan helt sikkert lave det billigere, hvis man er ligeglad med timerne.... Jeg vil dog anbefale at man har adgang til et snedkerværksted med en ordentlig sav, høvl/afretter og plads. Der skal laves MANGE lister....
Akustik delen er jo netop at lyden får " adgang " igennem dugen og ind til den bagvedliggende lydisolering.
Jeg ved ikke hvor du har pris fra. Men jeg ser en i valnød på 600 x 2400 cm til 800 kr. Det er 555 kr./m2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-06-2020 22:29:51

Jeg ved ikke hvor du har pris fra. Men jeg ser en i valnød på 600 x 2400 cm til 800 kr. Det er 555 kr./m2
Jeps, som jeg skrev, 0,6m 😇
Hvis jeg kan få akustikdugen til 50 kr og træet til 62 kr/m2 (26 lameller=13 m fyr a 4,75 i Jem&fix) er jeg nede på en m2 pris der er noget lavere, selvom jeg også skal købe bejdse og lim. Selvom jeg lå på 200 kr,/m2, ville der stadig være F.eks. 2840 kr at spare på en 8m2 væg. Det er da også en slags penge, hvis man har tid til at lægge timerne i det.

 

Hej
Jeg ved hvad du mener, har selv lige købt lameller for 6000 kr, dog Premum kvalitet og produceret i Danmark.
Lige lovligt dyrt :), men jeg var under tidspres, ellers havde jeg lavet dem selv :) det skal dog lige siges, at dem jeg har købt er virkelig lækre med sorte kanter og egetræsfiner.

Kan fortælle om hvad jeg havde tænkt.... jeg har en Dewalt vendbar sådan at jeg kan skære i samme bredde på langs.
Her havde jeg tænkt noget9 mm krydsfiner til 100 pr m2, krydsfiner slår sig ikke som forskallingsbrædder kan gøre.

Dem jeg købte var kun hæftet med en klamme ca. hver 20 cm, ingen lim.

Jeg ville beklæde krydsfineren med egetræsfiner, men det kunne jeg ikke finde.

Som jeg ser det, så skal du bruge en bordsav og anvende krydsfiner som du så kan bejdse


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Tak for input. Jeg har fundet finer, men det tager de også sindsyge priser for, så det ville blive dyrere end færdige paneler. Tror jeg vil se på om jeg kan finde pæne krydsfinerspaneler og ja, så skal jeg låne/leje en bordrundsav til at få dem lavet lige og i samme bredde. Jeg skal nok poste nogle billeder hvis jeg kommer i gang. 
Du kan bruge færdighøvlede forrammelister. 

 

uldal skrev den 11-06-2020 11:09:24

Du kan bruge færdighøvlede forrammelister.

 Men de er forholdsvist dyre pr m og så forsvinder hele besparelsen ved at lave det selv. 

En dyksav kan sagtens skære dem lige. Eller en håndrundsav og så spænde en retholdt på til at køre efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det færdige resultat. Over 1500 klammer blev brugt. Borde og lamper er fra Ikea som jeg har bygget ind. 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis