Kedeltemperatur om sommeren?

Hej allesammen,

Det er nu første sommersæson i vores nye (gamle) hus. Det er opvarmet med naturgas og jeg ikke haft naturgasfyr før, så min viden er lidt begrænset. Fyret er et "BAXI wgb-k 15 c" og vi har årligt serviceeftersyn på det - og det fungerer eftersigende udmærket.

Mit spørgsmål går på, hvordan naturgasfyret skal køre om sommeren, når vi jo har lukket for varmen. Fyret har en autofunktion der afhænger af temperaturen udenfor - men kedlen ligger alligevel på ca. 70 grader hele tiden. Det virker jo som spild at varme kedlen op? Jeg har prøvet med "frostbeskyttelsestilstand" men det giver samme resultat.

Jeg har forsøgt at sætte fyret i ferie-tilstand. Det hjalp, næste morgen var kedeltemperaturen faldet til 24 grader. Det samme var temperaturen i varmtvandsbeholderen og det var ikke så populært...

Er det ikke muligt at slukke for opvarmning af kedlen men bevare det varme forbrugsvand?

Jeg håber nogen har erfaring med lignende fyr og kan give en lille forklaring/hjælp til korrekt sommerindstilling.

På forhånd tak for input.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen. Er der slet ingen der har erfaring med naturgasfyr som mit? - eller er det bare mig der har misforstået det og det er indlysende, at man ikke kan slukke for opvarmning af radiatorvandet uden også at slukke for brugsvandet? :)
Er der ikke en knap hvor du ser en radiator- en vandhane  -og symbol med både radiator og vandhane. ?
Så skal du vælge vandhanen.
Jeg har lige goglet dit fyr, og kan så finde betjenings vejledning Vælg og åben pdf fil- Kig på side 12
Øverst på hver side af display er der 2 funktions knapper. Til venstre en trykknap hvor du kan vælge / fravælge den lille streg under vandhane symbol.
Til højre for display kan du vælge funktion for radiatorer. Ign flytter du på en lille streg i display.
ur - sol - måne - og slukket- Der ville jeg sætte stregen under slukket

Men det kan jo være at du kigger til fyret netop når der er behov for varmt vand, og at den på andre tidspunkter er væsentlig længere nede i temperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for dit svar. Jeg har lige fået kigget på fyret igen og dobbelttjekket. Det er netop slukket (beskyttelsesdrift) som jeg har sat den manuelt til. Der er også streg under vandhanen, så min umiddelbare opfattelse er, at den er sat som du anbefaler. Men alligevel var kedeltemperaturen oppe på 77.1 grader og brugsvandet oppe på 61.4 grader (programmeret til 55 grader).

Jeg har nu prøvet at sænke varmekurven lidt, og jeg vil holde øje med om det gør en forskel.

Mvh,
Michael
Du skal ikke ændre varmekurve, for at ændre brugsvands temperatur. Kurven gælder kun for radiatorer, da de jo skal have forskellig fremløbs temperatur afhængig af udetemperatur.
Du skal alene gå ind i program for at ændre varm vand temperatur. Se side 20 i drifts vejledning mon ikke det er program nr. 1610. Står den til 55 gr. og du måler 61 grader ved vandhane så kan du sænke den med 5 grader,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for dine svar. Det har du jo helt ret i. Jeg er efterhånden nået frem til, at jeg nok grundlæggende set, har haft en lidt skæv opfattelse af hvordan fyret virker. Jeg troede at man kunne opvarme brugsvandet uden at opvarme radiatorvandet i kedlen. Men det er vist ikke sådan det fungerer. Kedlen opvarmes vel også for at opvarme brugsvandet.

Tak for input.

Mvh,
Michael
Når du har brugt brugsvand så skal det opvarmes og i den tid er kedeltemperatur oppe på den høje temperatur. Når brugsvandet har nået sin temperatur skulle kedeltemperaturen gerne falde her om sommeren. Altså hvis ikke der er steg markeret under en radiatorsymbol. Prøv at lukke for vandtilførsel til brugsvand varmer i et par timer, for at fastslå om fyret så går ned i temp. efter følgende. Det har da forekommet at der er et læk så fyret konstant skal poste varme i til det varme vand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis